Re: Stroomlijn

Marcel Wijkstra wrote:

> [...]
> #> Tja. Een spiegeltje, een kettingrand, verlichting, allemaal zaken
> #> die de luchtweerstand verhogen... Eraf slopen maar? Niet dus.

> #Ja maar, die andere prullaria verhogen als het goed is
> #je luchtweerstand helemaal niet. Ze maken immers je frontaal
> #oppervlak niet groter (spiegeltje wel, natuurlijk).
>
> Je wilt toch niet gaan beweren dat de luchtweerstand slechts door
> het frontaal oppervlak bepaald wordt? Waarom doet iedereen dan
> zop'n moeite met stroomlijnen? Ik denk dat de Meringue van Sacha K.
> (op Cycle Vision bevolkt door Ymte S.) een groter frontaal oppervlak

Tuurlijk, maar vergeet niet dat mijn low racer al zo turbulent als de pest is aan de
voorzijde. Als ik allerlei rommeltjes monteer die deel uitmaken van mijn bestaand
frontaal oppervlak zal dit geen extra turbulentie veroorzaken. Als ik rommeltjes ga
monteren buiten mijn bestaand frontaal oppervlak ligt dit natuurlijk anders

> N.B.#2 Is er al iemand die de stroomlijn van de narwal, 's werelds
> snelste vis, heeft gekopieerd? Inclusief die "hoorn" op z'n neus,
> want daar schijnt een heel gunstige stroomlijn door te ontstaan.

Hmmm, misschien een aardige naam voor m'n nieuwe lage racer.

> #Een klapperende vlag doet dit wel: een lange stok en de
> #vlag zelf met daarachter een dot turbulente lucht. Hoezo zog?
>
> Zou dat zoveel schelen? Okee, vlaggetje eraf zal meer effect
> hebben dan benen scheren, maar toch.
> Volgens mij zijn er wel cijfers van het effect van de auto-antenne
> op de verbruikscijfers (heb ik een paar jaar terug ergens gelezen,
> maar ik weet de uitkomst niet meer). Wie heeft ze?
>
> #Nee, ik kijk zelf wel goed uit.
>
> Jij rijdt zonder licht? Griezel!

Gaan we weer....
Neehee, ik heb (halogeen)licht op m'n fiets. En volgende week ook reflectie. Zo.

Danny Siepman.