re: fietskosten

Ludger Offerhaus wrote:

> , ik betaal maar 2 cent per kilometer
>
> Kun je dat eens voorrekenen? zeker inclusief afschrijving zit ik absoluut
> hoger (ga maar na wat 10.000km op een 4000-guldenfiets kosten)

Klopt. Ik geloof dat een gemiddelde ligfietser iets van 15 cent per km.
betaald. Ik zit daar ruim onder omdat ik m'n fiets zelf heb gebouwd en heb
volgehangen met betaalbare onderdelen en alles ook zelf repareer. Als je
een benadering wilt maken van je fietskosten kun je daarover een artikel
vinden in een exemplaar van het blad Fiets (welke weet ik niet, een nummer
uit 1995 of 1996 denk ik) of bij de ENFB een foldertje aanvragen over dit
onderwerp. Voorwaarde voor zuinig rijden is: veel kilometers met weinig
onderhoud en vervangingen.

De materiaalkosten van mijn fiets waren hooguit f 600,- Dus dat scheelt nogal. Het
exeacte kilometerbedrag is niet helemaal te berekenen, maar ik hoop toch wel vele
tienduizenden kilometers te gaan rijden op mijn huidige fiets, waarbij de kosten zich
beperken tot het regelmatig vervangen van kettingen, tandwielen, remblokken, etc.

De prijs per kilometer kan per fietser zeer sterk verschillen.

Danny Siepman