Re: fietskosten

D. Siepman wrote:

> P.A.H.M. Nootebos wrote:
>
> -knip-

> Inderdaad, het was een ander artikel.

En ik weet nu ook in welke Fiets het stond: nr 4 1995. Het is eigenlijk een artikel met
als titel: De vele gezichten van de ligfiets. Suf of snel?

De auteur gaat echter ook in op een berekening van de vervoerssnelheid van auto's,
fietsen, openbaar vervoer en ligfietsen. Daarover staat een tabel afgedrukt, waarbij
ondermeer staat vermeld dat een kilometer (lig)fietsen 13 cent kost en 'n kilometer
autorijden 56 cent (All in: aanschaf, belasting, benzine, onderhoud). Overigens moet die
56 cent intussen wat bijgesteld worden. Ik heb ook al berekeningen gezien waarin een
kilometertje autorijden met een niet al te grote auto al 'n piek kost. Het ligfietsen
lijkt me eerder goedkoper geworden, gezien de gestage daling van de aankoopprijzen.
Waarom een kilometer ligfietsen in '95 niet duurder was dan 'n kilometertje gewo
on
fietsen begrijp ik eigenlijk niet zo goed, ligfietsen waren toen immers een stuk duurder
in aanschaf.

De eerder genoemde vervoerssnelheid is een berekening volgens Illich. Hierbij wordt niet
alleen de absolute vervoerssnelheid meegenomen (dus de gemiddelde snelheid om van A naar
B te komen), maar ook hoelang je ervoor moet werken om alle kosten van je vervoermiddel
te betalen. Hieruit volgt dat een rijke stinkerd (iemand met een hoog uur-inkomen) maar
heel kort hoeft te werken en iemand met een hongerloon zeer lang moet werken om de
kosten van z'n vervoermiddel te kunnen opbrengen. De vervoerssnelheid volgens Illich is
dus van de rijkaard een stuk hoger dan van de arme sloeber. De conclusie is dan ook dan
je met een modaal inkomen al gauw sneller bent op een ligfiets dan met een auto. In het
artikel staat een voorbeeld waarbij de ligfiets even snel wordt als een auto, wanneer je
de tijd die je kwijt bent met werken voor je vervoermiddel erbij betrekt.

Overigens zal je op een ligfiets tegenwoordig zelfs qua absolute snelheid al gauw
sneller zijn. De gemiddelde snelheid van een auto is intussen gedaald tot 54 km/uur. In
drukke gebieden als de randstad ligt dit gemiddelde nog lager. In sommige steden ligt de
gemiddelde snelheid van de auto binnen de bebouwde kom rond de 10 km/uur. Dat de fiets
hier altijd sneller is, is voor niemand meer een openbaring.

Meer info: een scan van de bewuste tabel staat op:

http://home.pi.net/~dsiepman/illich.html

Deze directory is alleen rechtstreeks te bereiken en niet via m'n homepage. 't Is nogal
slordig ingescand, je moet de twee stroken van de tabel zelf maar even (uitprinten en)
aan elkaar plakken.

Danny.