flevobike vraag & ervaringen

*** Resending note of 23/06/97 09:11
Rene Voorburg schreef:
>hogere snelheden heb ik nogal de neiging om te gaan slingeren, en dan niet
>alleen als ik veel kracht zet, maar ook bijvoorbeeld de heuvel af.
>Geleidelijk aan wordt dat wel steeds minder. Ik trek denk ik nog te veel
>aan het stuurtje. Ik verwacht dat ik in de loop van de tijd dan ook wel

Het grote voordeel van de Flevo Bike is dat je met losse handen kunt
rijden. Beginners (mensen die op mijn Flevo willen proberen te
rijden) adviseer ik altijd de handen vlak op het stuurtje te leggen. Dat
voorkomt het krampachtig vasthouden van het stuur. Misschien ook een tip
voor jou?

>steeds harder zal kunnen rijden. Veel harder dan 30 km/h lukt nu nog niet.
>M'n kruissnelheid lag dit weekend (met tassen) op zo'n 25 km/h.

Dat is ook ongeveer mijn kruissnelheid (misschien zelfs iets lager) Maar
ik ben dan ook erg lui. Zowel ligfietser als programmeur, dat zegt
voldoende.

>Het grootse nadeel is nu dat ik nog (?) niet zo soepel vanuit stilstand op
>kan trekken. Vooral als de weg ook maar een beetje omhoog loopt ben ik nog
>aan het klungelen. Zeker met al die toekijkende automobilisten niet echt
>ideaal...

Dat vindt ik ook het grootste nadeel van de Flevo. Vooral niet vergeten
voor het remmen terug te schakelen naar de laagste versnelling. Na enige
oefening lukt het mij nu ook om zelfst in de hoogste versnelling weg te
rijden. Dan moet de weg niet om hoog lopen en de wind mag ook niet al
te hard waaien. Deze actie is niet goed voor je knieen.
>Mijn vraag aan jullie meer ervaren ligfietsers luidt: "op welke afstand
>moet ik de trap-as zetten?". Bij een bukfiets moeten je benen zich bijna

Als ik mijn been strek staat de achterste trapper ongeveer 2 a 3 cm los
van mijn hiel. Sommigen vinden dat te ver ik vind het zelf het prettigst
trappen. Advies: probeer zelf wat je het prettigstvind.

>je kracht het best benutten? Stelt de flevobike door het eigenzinnige
>stuurmechanisme nog speciale eisen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat
>et sturen lastiger zou kunnen worden als de as ver bij je vandaan staat.

Ik heb nergens last van.

>Alvast bedankt voor jullie reactie,

Graag gedaan,

Toni "Die ook iets tussen zijn voor en achternaam zet" Cornelissen