flevobike vraag & ervaringen

Hallo allemaal,

Met m'n nieuwe sportievere bandjes ben ik dit weekend weer eens lekker
(maar soms ook wel wat nat...) gaan oefenen met m'n flevobike. In dit
weekend van Den Haag naar Utrecht en weer terug gereden (een dag heen,
andere dag terug). Al met al heb ik nu zo'n 400 km. aan flevobike ervaring.

Als belangrijkste voordeel van de fiets valt me op dat je veel minder snel
moe wordt. Het is meer comfortabel dan een bukfiets,  en je kan het dan ook
langer volhouden. Ik kan nu nog niet zeggen dat ik er harder mee rijd. Bij
hogere snelheden heb ik nogal de neiging om te gaan slingeren, en dan niet
alleen als ik veel kracht zet, maar ook bijvoorbeeld de heuvel af.
Geleidelijk aan wordt dat wel steeds minder. Ik trek denk ik nog te veel
aan het stuurtje. Ik verwacht dat ik in de loop van de tijd dan ook wel
steeds harder zal kunnen rijden. Veel harder dan 30 km/h lukt nu nog niet.
M'n kruissnelheid lag dit weekend (met tassen) op zo'n 25 km/h.

Het grootse nadeel is nu dat ik nog (?) niet zo soepel vanuit stilstand op
kan trekken. Vooral als de weg ook maar een beetje omhoog loopt ben ik nog
aan het klungelen. Zeker met al die toekijkende automobilisten niet echt
ideaal...

Mijn vraag aan jullie meer ervaren ligfietsers luidt: "op welke afstand
moet ik de trap-as zetten?". Bij een bukfiets moeten je benen zich bijna
helemaal kunnen strekken. Op mijn flevobike maken mijn benen meest
uitgestrekt nog steeds een behoorlijke hoek. Ik kan de as wel wat verder
weg zetten maar ik weet niet wat de ideale stand is. Op welke stand kan je
je kracht het best benutten? Stelt de flevobike door het eigenzinnige
stuurmechanisme nog speciale eisen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat
het sturen lastiger zou kunnen worden als de as ver bij je vandaan staat.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Rene

---
  René Voorburg