Re: flevobike vraag & ervaringen

KNIP
>Als belangrijkste voordeel van de fiets valt me op dat je veel minder snel
>moe wordt. Het is meer comfortabel dan een bukfiets,  en je kan het dan ook
>langer volhouden. Ik kan nu nog niet zeggen dat ik er harder mee rijd. Bij
>hogere snelheden heb ik nogal de neiging om te gaan slingeren, en dan niet
>alleen als ik veel kracht zet, maar ook bijvoorbeeld de heuvel af.

Dat blijft, het is een flevobike. Oppassen bij snelheden boven de 40-50.
Shimmien heet het geloof ik, dat gefladder van een rijdend fietsframe op
hoge snelheid (of hoe je dat ook schrijft).

>Geleidelijk aan wordt dat wel steeds minder. Ik trek denk ik nog te veel
>aan het stuurtje.
>
>Het grootse nadeel is nu dat ik nog (?) niet zo soepel vanuit stilstand op
>kan trekken. Vooral als de weg ook maar een beetje omhoog loopt ben ik nog
>aan het klungelen.

Elastomeervering voor? dan blijft dat altijd een beetje problematisch,
zeker als het nat is. Als je veert bij het optrekken is de grip op de weg
vaak slechter en al die beweging komt de stabiliteit ook niet ten goede (of
heb je een racer?).

>Mijn vraag aan jullie meer ervaren ligfietsers luidt: "op welke afstand
>moet ik de trap-as zetten?". Bij een bukfiets moeten je benen zich bijna
>helemaal kunnen strekken.

Het oude 'met hak op pedaal net rond kunnen komen, evt. met een
centimetertje extra (meer kuitgebruik mogelijk)' blijft het goede recept.
Te ver opgevouwen benen is bepaald slecht voor je knieen. Overstrekken ook,
maar dat doe je niet zo gauw.
En verder? uitproberen...

Veel plezier nog (met je handen op je buik :-) Groets Ludger
*****
Ludger Offerhaus
Berlijn
*****