Tandem en zelfbouw

Na op Cycle Vision eventjes achterop een janustandem te
hebben gereden (van ene Hans en ene Grietje) zijn wij
eigenlijk toch wel een beetje aangestoken door het
rugaanrugligtandemvirus. Een ouwelullentandem hebben we
al, en twee sololigfietsen ook. Maar om nou dik zesduizend
pietermannen neer te gaan tellen voor een Amigo, Duett of M5
die alleen maar voor recreatie gebruikt gaat worden en waarbij
je dan nog niet eens rug aan rug zit...
Bovendien zijn alledrie genoemde modellen voor ons aan de
hoge kant, vrees ik.
Wat ACE bouwt komt meer in de buurt (soort dubbele Liberacer).
Heeft iemand ervaring met die tandem?

Om eerlijk te zijn vind ik die ACE tandem er niet uit zien
(evenmin als de Liberacer en Liberator); ik heb zoiets van
"dat kan ik zelf ook". Echter, ik heb dus nog nooit gelast.
Lassen kan ik natuurlijk ook uitbesteden, maar ik wil het
eigenlijk wel zelf leren.
Nu zit er op deze lijst een groot aantal zelfbouwers. Wat
is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
het bouwen van (lig)fietsen? Electrisch is het goedkoopst,
en er schijnen hulpstukken te zijn waarmee je toch dun
materiaal kunt lassen, maar werkt dat een beetje? MIG zit
ook in de hobbysfeer tegenwoordig, en schijnt
betrekkelijk eenvoudig te leren te zijn, maar bak je daar
een fatsoenlijk frame mee? Hardsolderen lijkt me eerlijk
gezegd geen optie, omdat ik de voorkeur geef aan een
lugloos frame (of zit ik dan hardstikke fout?) aangezien
het volgens mij een hele klus is om ook nog eens passende
lugs te maken.

De te gebruiken methode zal wel afhangen van het te gebruiken
materiaal. Ik zat te denken aan gewoon 40x40 constructiestaal
(Flevo, Zephyr) of aluminium (Sinner, Alligt), of 60mm buizen
(Optima, Challenge). Alu is geloof ik niet zo best te lassen,
maar wellicht is lijmen dan weer beter (Alligt)?
N.B. Waar vind ik 40x40 en 60 buis en wat kost dat per meter
(stond dacht ik niet in de zelfbouwgids uit een der vorige
HPVnieuwsen)?

Marcel (binnenkost veel vrije tijd).

 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-