Re: Tandem en zelfbouw

At 08:35 AM 6/24/97 GMT, you wrote:
>Nu zit er op deze lijst een groot aantal zelfbouwers. Wat
>is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
>het bouwen van (lig)fietsen? Electrisch is het goedkoopst,
>en er schijnen hulpstukken te zijn waarmee je toch dun
>materiaal kunt lassen, maar werkt dat een beetje? MIG zit
>ook in de hobbysfeer tegenwoordig, en schijnt
>betrekkelijk eenvoudig te leren te zijn, maar bak je daar
>een fatsoenlijk frame mee?

De goedkope MIG lasapparaten zijn dacht ik wisselstroom lasapparaten. deze
zijn volgens mij alleen goed voor aluminium. Hierop kan je misschien een
TIG laspistool zetten. TIG lassen geeft minder warmte in het matereaal
zodat de zaak minder krom trekt. Je hebt dan ook een slijpmachine nodig om
je wolfram electrodes te slijpen. Een keer contact met het te lassen
matereaal en je punt is weg. TIG lassen is eigenlijk te vergelijken met
autogeen lassen maar dan electrisch.

>Hardsolderen lijkt me eerlijk
>gezegd geen optie, omdat ik de voorkeur geef aan een
>lugloos frame (of zit ik dan hardstikke fout?) aangezien
>het volgens mij een hele klus is om ook nog eens passende
>lugs te maken.

Wel eens gedacht aan Technoweld? Dit is een speciaal soldeer voor
aluminium. Ik heb wel eens proefstukjes gezien en die zagen er mooi uit.
het vloeid mooi in een naad als je twee platen op elkaar soldeerd. Alleen
ik heb nog geen fiets gezien die hiermee in elkaar gesoldeerd is.

>De te gebruiken methode zal wel afhangen van het te gebruiken
>materiaal. Ik zat te denken aan gewoon 40x40 constructiestaal
>(Flevo, Zephyr) of aluminium (Sinner, Alligt), of 60mm buizen
>(Optima, Challenge). Alu is geloof ik niet zo best te lassen,
>maar wellicht is lijmen dan weer beter (Alligt)?
>N.B. Waar vind ik 40x40 en 60 buis en wat kost dat per meter
>(stond dacht ik niet in de zelfbouwgids uit een der vorige
>HPVnieuwsen)?

Volgens mij heeft Challenge ook 70mm buis. 60mm alu is verkrijgbaar bij
Dries Baron.