Re: Tandem en zelfbouw

[Marcel schreef:]
> [...]
> is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
> het bouwen van (lig)fietsen? Electrisch is het goedkoopst,
> en er schijnen hulpstukken te zijn waarmee je toch dun
> materiaal kunt lassen, maar werkt dat een beetje? MIG zit
> ook in de hobbysfeer tegenwoordig, en schijnt
> betrekkelijk eenvoudig te leren te zijn, maar bak je daar
> een fatsoenlijk frame mee? Hardsolderen lijkt me eerlijk
> gezegd geen optie, omdat ik de voorkeur geef aan een
> lugloos frame (of zit ik dan hardstikke fout?) aangezien
> het volgens mij een hele klus is om ook nog eens passende

De lassen die ik nu heb laten leggen voor mijn zelfbouwfiets
zijn door verschillende mensen met verschillend materiaal uitgevoerd.
Het betere laswerk is TIG-laswerk, door een ervaren lasser.
Dit is professionele apparatuur met gas en geeft mooie dunnen lassen.
Het overige bak en braadwerk heb ik door iemand met een hobby-MIG
apparaat laten doen. Dit maakt geen gebruik van gas (het beschermings-
materiaal zit in de doorvoerdraad) en is een redelijk goedkope
thuisgebruik-lasmethode. De lasrupsen werden wel wat onregelmatiger
en breder, maar dat kan ook ten dele aan de onervarenheid van de lasser
liggen.
Ik denk dat je redelijk wat ervaring moet hebben om ronde buis netjes
te lassen (bv balhoofdsbuis in framebuis), vierkante buis maakt het
allemaal wat makkelijker.

Lijmen kan ook, maar pas op dat je een lijm hebt die bij een groot
temperatuurbereik houdt. Een kennis heeft zo zijn ligfiets gebouwd en
die voldoet bij -10 tot 50 graden. Een kennis van die kennis was
echter zo slim om het frame vervolgens een poedercoating te geven,
een behandeling die temperaturen van 600 C met zich meebrengt....
..weg fiets.

> Marcel (binnenkost veel vrije tijd).

Proefschrift af?
--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven