Re: Tandem en zelfbouw

Frans van Eck schreef:
#Marcel Wijkstra schreef:
#>Wat is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
#>het bouwen van (lig)fietsen? Electrisch ... MIG ...
#De goedkope MIG lasapparaten zijn dacht ik wisselstroom lasapparaten. deze
#zijn volgens mij alleen goed voor aluminium.

Ik dacht dat aluminium lastig te lassen was? Of introduceer ik hier
een denkfout? Zo nee, dan lijkt me dit de ideale betaalbare methode.
Een MIG-apparaat kost zo'n f400,- (of is dat een miskoop?)

#Hierop kan je misschien een TIG laspistool zetten.

Geen idee.

#TIG lassen is eigenlijk te vergelijken met
#autogeen lassen maar dan electrisch.

Ik heb begrepen dat TIG zo'n beetje *de* methode is, met name voor alu.

#>Hardsolderen ...
#Wel eens gedacht aan Technoweld?

Niet aan gedacht, want: nooit van gehoord. Ik is een leek.

#Dit is een speciaal soldeer voor
#aluminium. Ik heb wel eens proefstukjes gezien en die zagen er mooi uit.
#het vloeit mooi in een naad als je twee platen op elkaar soldeerd.

De hamvraag is natuurlijk: is het sterk genoeg?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-