Re: Tandem en zelfbouw

Niels Geerts schreef:
#[Marcel schreef:]
#> Wat is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
#> het bouwen van (lig)fietsen?
#De lassen die ik nu heb laten leggen voor mijn zelfbouwfiets
#zijn door verschillende mensen met verschillend materiaal uitgevoerd.
#Het betere laswerk is TIG-laswerk, door een ervaren lasser.

Als ik het goed gelezen heb, doet Optima dat voor f50,- per uur.

#Het overige bak en braadwerk heb ik door iemand met een hobby-MIG
#apparaat laten doen. Dit maakt geen gebruik van gas (het beschermings-
#materiaal zit in de doorvoerdraad) en is een redelijk goedkope
#thuisgebruik-lasmethode. De lasrupsen werden wel wat onregelmatiger
#en breder, maar dat kan ook ten dele aan de onervarenheid van de lasser
#liggen.

Het uiterlijk is niet zo belangrijk. Immers, een klodder verf
oroverheen en je ziet er (bijna) niks meer van. Het is toch de
bedoeling om zoveel mogelijk uit 1 stuk te doen, en waar mogelijk
te bouten in plaats van te lassen (in verband met vervangbaarheid
onderdelen).

#Ik denk dat je redelijk wat ervaring moet hebben om ronde buis netjes
#te lassen (bv balhoofdsbuis in framebuis), vierkante buis maakt het
#allemaal wat makkelijker.

Maar een vierkant balhoofd stuurt niet zo lekker...
op zich lijken mij ronde buizen niet lastiger te lassen dan
vierkante (mist je in het bezit bent van een vast hand). Probleem
is eerder het precies pas maken van de losse delen. Kwestie van
vijlen.

#Lijmen kan ook, maar pas op dat je een lijm hebt die bij een groot
#temperatuurbereik houdt.

Is lijmen net zo sterk als lassen? Zijn er speciale voorwaarden
aan verbonden (materiaalkeuze, omgeving)? Wat voor lijm gebruik
je hiervoor?

#> Marcel (binnenkost veel vrije tijd).
#Proefschrift af?

Yep. Promotie op 19 november.