Re: Tandem en zelfbouw

Marcel Wijkstra wrote:

-knip-

> Wat ACE bouwt komt meer in de buurt (soort dubbele Liberacer).
> Heeft iemand ervaring met die tandem?

> Om eerlijk te zijn vind ik die ACE tandem er niet uit zien
> (evenmin als de Liberacer en Liberator); ik heb zoiets van
> "dat kan ik zelf ook". Echter, ik heb dus nog nooit gelast.
> Lassen kan ik natuurlijk ook uitbesteden, maar ik wil het
> eigenlijk wel zelf leren.

Koop gewoon een MIG lasapparaat (geen elektrodelasser) en kom tot de ontdekking dat
lassen helemaal niet (zo) moeilijk is. Als je twee stukken staal oerdegelijk aan elkaar
wilt zetten dat is dat echt niet moeilijk. Wil je diezelfde stukken verbinden met een
keurige lasrups, dan is dat een ander verhaal. Hoe het ook zij: de barriere is hooguit
de aanschaf van een leuk lasapparaat, daarna gaat het eigenlijk allemaal vanzelf. Zo'n
MIG geval is er voor f 400,- bij de bouwmarkt. Ik heb een tijd gelast met de MiniMig van
Ferm, is me goed bevallen. Er zijn echter ook andere apparaten van andere merken voor
ongeveer hetzelfde geld.

> Nu zit er op deze lijst een groot aantal zelfbouwers. Wat
> is de meest geschikte manier van lassen/hardsolderen voor
> het bouwen van (lig)fietsen? Electrisch is het goedkoopst,
> en er schijnen hulpstukken te zijn waarmee je toch dun
> materiaal kunt lassen,

Elektrisch is echt niet aan te raden. Van die hulpstukken weet ik niet, maar
elektrodelassen is meer gaten branden dan verbinden.

> MIG zit ook in de hobbysfeer tegenwoordig, en schijnt
> betrekkelijk eenvoudig te leren te zijn, maar bak je daar
> een fatsoenlijk frame mee?

Zolang je werkt met gewoon staal, met een wanddikte van 1,5 mm (een veel
toegepaste dikte) is MIG lassen prima.

> Hardsolderen lijkt me eerlijk gezegd geen optie, omdat ik de
> voorkeur geef aan een lugloos frame (of zit ik dan hardstikke fout?) aangezien
> het volgens mij een hele klus is om ook nog eens passende
> lugs te maken.

Alles hardsolderen is als het gaat om 1 frame vrij bewerkelijk. Lugloos werken kan wel
(M5 ligfietsen bv) maar vereist een vrij nauwkeurige techniek. Alles hardsolderen is
meestal niet haalbaar.Een paar onderdelen zul je echt moeten lassen, zoals bijvoorbeeld
de achtervork.

> De te gebruiken methode zal wel afhangen van het te gebruiken
> materiaal. Ik zat te denken aan gewoon 40x40 constructiestaal
> (Flevo, Zephyr)

MIG kan dan prima.

> of aluminium (Sinner, Alligt),

Dat wordt TIG lassen, een investering van TIG duizend gulden.

of 60mm buizen

> (Optima, Challenge). Alu is geloof ik niet zo best te lassen,
> maar wellicht is lijmen dan weer beter (Alligt)?

Als je gaat lijmen om maar niet te hoeven lassen, kun je veel beter lassen.

> N.B. Waar vind ik 40x40

Leverbaar uit voorraad bij MIJ, jawel.
voor 15,- per meter. Ook 20 x 40, 20 x 10, 10 x 10 kokerstaal uit voorraad.
voor iets van 7 tot 13 gulden de meter. Kijk even op m'n homepage.

verder ronde buis, 22 buitendiam en 22 binnendiam.
en waar mijn nieuwe lage racer van gemaakt is: platovaal 30 x 60 en 20 x 40
(wand 1,5 mm), beide voor 20,- per meter

en 60 buis en wat kost dat per meter

Hm, dat heb ik dus niet. A.C.E. heeft het vast wel. En aangezien Mark geen Internet
heeft zal hij ook wel niet hebben gelezen hoe je over zijn bouwsels denkt, dus hij zal
wel meewerken.

Succes met de bouwplannen. En hou ons op de hoogte. Ik ben in ieder geval zeer
geinteresseerd in een rug aan rug.

Danny.

Wanneer gaat dat nieuwe adres nou n's in?