Re: Tandem en zelfbouw

niels at wfw.wtb.tue.nl wrote:

> De lassen die ik nu heb laten leggen voor mijn zelfbouwfiets
> zijn door verschillende mensen met verschillend materiaal uitgevoerd.
> Het betere laswerk is TIG-laswerk, door een ervaren lasser.
> Dit is professionele apparatuur met gas en geeft mooie dunnen lassen.
> Het overige bak en braadwerk heb ik door iemand met een hobby-MIG
> apparaat laten doen. Dit maakt geen gebruik van gas (het beschermings-
> materiaal zit in de doorvoerdraad) en is een redelijk goedkope
> thuisgebruik-lasmethode.

Dat is inderdda iets nieuws. Toch maakt het niet veel uit in vergelijking met
gewoon MIG lassen. De draad bij de gewone MIG is veel goedkoper (15 piek per kilo) en
de overige kosten bestaan uit af en toe een flesje CO2 gas (30,-). Hier kun je zeer lang
mee toe, als je zorgt voor een minimale toevoer van gas naar de elektrode. Voor alle
duidelijkheid: dit gas vormt een CO2 atmosfeer rond de lasvonk, waardoor de las niet
kan oxideren.

De lasrupsen werden wel wat onregelmatiger
> en breder, maar dat kan ook ten dele aan de onervarenheid van de lasser
> liggen.

MIG is iets minder elegant dan TIG.

> Ik denk dat je redelijk wat ervaring moet hebben om ronde buis netjes
> te lassen (bv balhoofdsbuis in framebuis), vierkante buis maakt het
> allemaal wat makkelijker.

Dat is zo. Probeer een ronde buis niet in 1 keer te lassen, maar leg gewoon een stuk of
4, 5 lasrupsjes. Zorg altijd voor een goede houding en eventueel steun voor je hand waar
je het laspistool mee vasthoudt.

> Lijmen kan ook, maar pas op dat je een lijm hebt die bij een groot
> temperatuurbereik houdt. Een kennis heeft zo zijn ligfiets gebouwd en
> die voldoet bij -10 tot 50 graden. Een kennis van die kennis was
> echter zo slim om het frame vervolgens een poedercoating te geven,
> een behandeling die temperaturen van 600 C met zich meebrengt....
> ..weg fiets.

Ik denk dat ik dan even heel treurig zou worden.

Danny.