klimmen

In september ga ik LBL (luik-baste...) fietsen met de ligfiets. Mijn
eerste 'berg'ervaringen. Op de lijst heb ik al gelezen dat clipless
pedalen dan aanbevolen worden, en heb deze inmiddels bevestigd. Ze
bevallen, op het vlakke, goed.
Nu meen ik me te herinneren dat er op de lijst ook over benodigde
tandwielen is gediscussieerd, maar kon in het archief niets vinden. Wel
heb ik al gelezen dat een licht verzet noodzakelijk is. Het lijkt mij
dat de zinvolle maat het aantal afgelegde meters per trapperomwenteling
is, wat dan via de omtrek van het achterwiel en het aantal tanden van
het kleinste voorblad teruggerekend kan worden tot de benodigde maat
voor het (grootste) achtertandwiel. Is dat zo, en zo ja heeft iemand een
advies?

Overigens wil ik nog een ervaring kwijt. Ik ben tijdens manoeuvres in
een fietsenkelder met lage snelheid met een trapper tegen een muur aan
gereden. Snel kwamen er vervaarlijke geluiden uit het gesloten
trapaslager van mijn Optima Cheetah. Waarschijnlijk een of meerdere
gebroken kogels. Is dit een typisch ligfietsprobleem?

groeten,
Erik Smits