Re: klimmen

Erik Smits wrote:

> [...]
> bevallen, op het vlakke, goed.
> Nu meen ik me te herinneren dat er op de lijst ook over benodigde
> tandwielen is gediscussieerd, maar kon in het archief niets vinden. Wel
> heb ik al gelezen dat een licht verzet noodzakelijk is. Het lijkt mij
> dat de zinvolle maat het aantal afgelegde meters per trapperomwenteling
> is, wat dan via de omtrek van het achterwiel en het aantal tanden van
> het kleinste voorblad teruggerekend kan worden tot de benodigde maat
> voor het (grootste) achtertandwiel. Is dat zo, en zo ja heeft iemand een

Ik heb enkele jaren geleden in Engeland gefietst met een M5 (de fiets die tegenwoordig
bekend is onder de naam Street Legal, heerlijke fiets). In Engeland leggen ze wegen
zelden rond een heuvel, maar domweg eroverheen. Daardoor is het klimmen vaak pittig en
ga je bovendien constant op en neer. Toch heb ik alles goed kunnen redden met een
een-op-een verzet. Dat wil zeggen dat je voor en achter rijdt op een tandwiel met een
zelfde aantal tanden. Ik ken L-B-L niet, maar veel heftiger dan de Engelse heuvels zal
het toch niet zijn?
Dit jaar hoop ik Engeland in te rijden met een lage racer (heerlijker fiets) en ben van
plan hier als kleinste verzet weer een een-op-een te nemen.

Trouwens: wie heeft er ervaringen met laag racen in het buitenland?

> Overigens wil ik nog een ervaring kwijt. Ik ben tijdens manoeuvres in
> een fietsenkelder met lage snelheid met een trapper tegen een muur aan
> gereden. Snel kwamen er vervaarlijke geluiden uit het gesloten
> trapaslager van mijn Optima Cheetah. Waarschijnlijk een of meerdere
> gebroken kogels. Is dit een typisch ligfietsprobleem?

Een tijdje geleden klapte ik met m'n crank erg hard tegen een lantaarnpaal, geen schade.

Eigenlijk ha je trapper het eerst moeten begeven. Nou ja, het is natuurlijk vervelend,
zo'n ongelukje, maar de lagers die Optima in de fietsen zet zijn niet duur (wel goed!)
en eenvoudig te vervangen.

Groeten,

Danny