Re: klimmen

Erik schreef:

> [...]
trapperomwenteling is, wat dan via de omtrek van het achterwiel en het aantal
tanden van het kleinste voorblad teruggerekend kan worden tot de benodigde maat
voor het (grootste) achtertandwiel. Is dat zo, en zo ja heeft iemand een
advies?

Ben ik geheel met je eens, alleen fiets ik niet met een zakjapanner in m'n
zakken.....

Ga er van uit dat je lichtere verzetten nodig hebt dan je op een bukkend
apparaat zou gebruiken.
Omdat je niet kunt staan op je trappers moet je het hebben van soepel blijven
rijden, in plaats van op een trapper gaan staan en wachten totdat die beneden
is.
Vorig jaar in Engeland en Schotland geweest, met veel korte maar steile
klimmetjes. Met volle bepakking was een verzet 32-26 op een 28" wiel voor mij
te zwaar
(mag je zelf even uitrekenen :-) ).
Later een 24 tands voorblad gemonteerd, toen geen problemen meer gehad met
hellingen van 17% en meer, alleen voelde mijn fiets aan als een brok rubber. De
lange ketting gaat altijd wat doorhangen. Bij normale verzetten merk ja dat
niet zo duidelijk, maar bij dit soort lichte verzetjes ben je een heel deel van
je slag kwijt om je ketting weer strak te trekken, pas daarna drijf je weer je
achterwiel aan.
Of was het toch gewoon het flexibele alu frame waar ik op reed?

Uitgaande van een redelijk sterke fietser, een cheetah met 26" achterwiel een
een minimum aan bepakking, Ardense heuvels die niet extreem stijl zijn (dacht
ik) lijkt me dat je met eenn 32 voorblad een heel eind moet kunnen komen, op
een niet overmatig steile achtercassette.
Maar ik weet ook van beulen die het gered hebben met een verzet 39-28 op een
28" achterwiel.
Succes, Gijs