Ligfiets-randonneurbanden.

Andre de Boer wrote:

 > Toch blijft er nog een vraag over:
 > Op mijn randonneur reed ik veel op 32 of 37 mm banden. Zeker 32 mm was smal op bv
 > opengebroken wegen. Niet dat ik die  opzoek,  maar ik  herinner me wel soms
 > Vraag: is dit niet meer nodig als je geveerd bent? Klopt het dat je door de vering
 > een slag smallere banden kan gebruiken vergeleken met  de ongeveerde situ
 > Dat is me -nog- niet duidelijk.

Hangt van je vering af: gedempte vering (hydraulisch) maakt brede banden minder
noodzakelijk. Heb je echter gewoon een rubber veerelemant, dan krijg je met smalle
bandjes toch sneller last van resonanties (snelle en nogal irritante trillingen,
waardoor zelfs je achterwiel kan gaan schuiven).
Algemeen kun je stellen dat brede banden minder gauw lekrijden, dat ze minder snel in
allerlei kiertjes en gleufjes glippen en vrijwel dezelfde rolweerstand hebben als
smalle bandjes (als je tenminste hogedruk banden neemt). Zoals ik enige dagen geleden
zei, ben ik enorm tevreden met de brede Cityslicker van Tioga. Wat een fantastische
band!

Danny.