Re: gevoelloze voeten

Ik heb hier ook behoorlijk wat last mee gehad, ik alleen kan niet goed aangeven
wanneer dit begonnen is. Na een paar jaar fietsen cliploze pedalen gezocht,
vrij veel gefietst met SPD, met vaak slapende voeten. Eerst gaf ik de fiets de
schuld, maar na een ritje op een bukfiets met SPD pedalen en nog steeds
slapende voeten moest die beschuldiging van tafel.

Verhaal van een fietsenmaker: In het profpeloton rijdt niemand met SPD, omdat
ze er allemaal problemen mee krijgen. Te kleine clips, waardoor een slechte
drukverdeling over de voet zorgt voor slechte doorbloeding & slapende voeten.
Logisch verhaal, volgens mij.

Later, om een andere reden overigens, overgestapt op andere pedalen
(Speedplay), toen was het dooie gevoel ook gelijk verdwenen. Verhaal klopt dus
blijkbaar!.....
Her niet genoemde verhaal is, dat schoenen met een stijvere zool ook zorgen
voor een betere drukverdeling, en mijn schoenen vrij slappe shimano fiets/loop
schoenen zijn.

Mijn idee is,
- dat een ligfietser zonder schoen/pedaal verbinding sneller last zal hebben
van dooie voeten als een rechtop fietser, doordat altijd een beetje druk nodig
is om je voeten op hun plek te houden.
-een goede drukverdeling erg belangrijk is. Dit of door stijve schoenen, of
door grote plaatjes (look, speedplay e.d.)

Overigens ben ik erg blij met mijn speedplay pedalen om hun grote bewegings
vrijheid, ca. 15 graden draaien voor je losschiet, en dat zonder veer oid.
Daardoor fietst het vrijer dan andere clip systemen.
Nadeel is, dat je niet zo makkelijk even de fiets van een ander kan proberen.
Groet, Gijs