Flevo-Racer ervaringen.

Ligfietsers,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Flevo-Racer, min of meer op de gok gekocht. Het leek mij (nu nog steeds) een geinige fiets om, indien het werk dat toelaat, de bijna 22 woon-werk kilometers op af te leggen. Hiervoor had ik geen enkele ervaring
 met lig- of racefietsen, zelfs mij zitfiets is de laatste 5 jaar slechts sporadisch gebruikt.
Nadat ik volgens eerder genoemde selectie methode bepaald had wat voor een ligfiets ik wilde hebben ben ik in Bergen aan zee, bij Twigt, gaan kijken of er ook nog op te fietsen viel. Nou dat viel wel maar niet mee. Dus eerst de Flevo-Trike maar genomen, n
a een open dag (+/- 35 km) op de trike gereden te hebben was de stap naar een Flevo-Bike minder groot geworden. Het is mij diezelfde dag nog gelukt om zeker 50 meter plus een geplande bocht te fietsen zonder met de voeten de grond te raken.

Overmoedig geworden door dit succes meteen op zoek gegaan naar een (tweede hands) Racer. Dit lukte wonderwel en twee weken na mijn eerste pogingen in Bergen aan Zee kon ik mijn techniek op een Flevo-Racer gaan vervolmaken. Nou dat viel in eerste instantie
 toch nog even tegen, het kostte me zeker twee keer een halve dag oefenen voordat (rustige) tochtjes gemaakt konden worden. Pas nu na ruim 500km en zes weken verder begint het handen-los gevoel te komen.

Dingen die erg tegenvielen:
De reflex om je voeten op de grond te zetten. Je zit dan wel dicht bij de grond, maar bij een snelheid boven de 10km per uur is het niet verstandig om direct je voeten op de weg te zetten als het even tegen zit.
Baggage meenemen. Al vrij snel ben ik begonnen om de fiets voor woon-werk verkeer te gaan gebruiken. Maar het gewicht van de fietstassen aan de achterdrager (ongeveer 11 kilo, laptop, kleding...ed) zorgt voor een heel ander evenwicht gevoel.
Hobbels. Het contact met de weg is veel directer dan bij een degelijke Gazelle met brede (en zachte) banden. De vering neemt wel iets weg maar ik had me er meer van voorgesteld.
Grotere hobbels. Deze dienen langzaam genomen te worden, het voorwiel heeft een sterke neiging tot opspringen en mijn evenwichtsgevoel kan daar nog niet tegen.
Slapende voeten, na enkele kilometers beginnen mijn tenen te tintelen en moet ik de voeten in iets anders op de pendalen gaan plaatsen om dit gevoel kwijt te raken, dit treed overigens alleen op bij stevig doortrappen en niet bij rustig aan fietsen.
Dingen die meevielen:
Eerste tocht, reeds 48 uur na aanschaf ben bij familie de fiets wezen showen. Ongeveer 4 km over een rustig geasfalteerd fietspad.
Het vallen. De eerste dagen was evenwicht en vooral vertrouwen soms ver te zoeken, zie voet reflex, maar als het fout gaat en de snelheid is niet te hoog dan sta je opeens rechtop op je voeten en de fiets op het voorwiel achter je (rem reflex). Slecht twe
e maal een stop gemaakt die blauwe plekken of een schaafwond opleverde.
Het overige verkeer. Zeker in het begin is het prettig als het andere verkeer rekening met je houdt. Nou dat doen ze, ik krijg voorrang zelfs als ik dat niet heb of wil hebben.
De nlhpv mailing list, voor de meeste problemen heb in de laatste 3 weken al oplossingen langs zien komen.
Wat ik nog mis:
Vering op het voorwiel, zie hobbels en grote hobbels.
Bagage mogelijkheid onder het frame, ga ik zeker nog proberen.
Terugtraprem, in het begin had ik zoiets van 'een terugtrap rem is niet iets voor een snelle fiets'  maar zodra je handen los gaan van het stuur krijg je behoefte aan een manier om je snelheid op een andere manier terug te brengen als met de handrem. Punt
 is ook dat om stabiel te rijden de druk op de pendalen zo groot is dat de snelheid al snel boven de 20 km per uur zit.  Bij de eerste handen los oefenpogingen ben ik dan ook vrij snel de dynamo aan gaan zetten om de snelheid wat terug te brengen. Overige
ns gaat dit nu al wel beter alleen die terugtraprem lijkt me nog wel wat.
Een historisch archief  van nlhpv berichten. Bestaat dit al ?. Mooiste zou wezen een soort faq voor (lig)fiets problemen.
Voor iedereen, een mooie zomer met veel fiets plezier.
   Ruud

<ruudsnoek at achilles.nl>