Re: Flevo-Racer ervaringen.

> Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Flevo-Racer, min of meer op de gok gekocht. Het leek m> ij (nu nog steeds) een geinige fiets om, indien het werk dat toelaat, de bijna 22 woon-werk kilomet> ers op af te leggen. Hiervoor had ik geen enkele er
varing met lig- of racefietsen, zelfs mij zitfie> ts is de laatste 5 jaar slechts sporadisch gebruikt.
> Nadat ik volgens eerder genoemde selectie methode bepaald had wat voor een ligfiets ik wilde hebben>  ben ik in Bergen aan zee, bij Twigt, gaan kijken of er ook nog op te fietsen viel. Nou dat viel we> l maar niet mee. Dus eerst de Flevo-Trike maar geno
men, na een open dag (+/- 35 km) op de trike ger> eden te hebben was de stap naar een Flevo-Bike minder groot geworden. Het is mij diezelfde dag nog > gelukt om zeker 50 meter plus een geplande bocht te fietsen zonder met de voeten de grond te raken.>

> Overmoedig geworden door dit succes meteen op zoek gegaan naar een (tweede hands) Racer. Dit lukte > wonderwel en twee weken na mijn eerste pogingen in Bergen aan Zee kon ik mijn techniek op een Flevo> -Racer gaan vervolmaken. Nou dat viel in eerste ins
tantie toch nog even tegen, het kostte me zeker > twee keer een halve dag oefenen voordat (rustige) tochtjes gemaakt konden worden. Pas nu na ruim 50> 0km en zes weken verder begint het handen-los gevoel te komen.

> [...]

> Dingen die meevielen:
> Eerste tocht, reeds 48 uur na aanschaf ben bij familie de fiets wezen showen. Ongeveer 4 km over ee> n rustig geasfalteerd fietspad.
> Het vallen. De eerste dagen was evenwicht en vooral vertrouwen soms ver te zoeken, zie voet reflex,>  maar als het fout gaat en de snelheid is niet te hoog dan sta je opeens rechtop op je voeten en de>  fiets op het voorwiel achter je (rem reflex). Slec
ht twee maal een stop gemaakt die blauwe plekken>  of een schaafwond opleverde.
> [...]
> De nlhpv mailing list, voor de meeste problemen heb in de laatste 3 weken al oplossingen langs zien>  komen.
>

> Wat ik nog mis:
> Vering op het voorwiel, zie hobbels en grote hobbels.
> Bagage mogelijkheid onder het frame, ga ik zeker nog proberen.
> Terugtraprem, in het begin had ik zoiets van 'een terugtrap rem is niet iets voor een snelle fiets'>   maar zodra je handen los gaan van het stuur krijg je behoefte aan een manier om je snelheid op ee> n andere manier terug te brengen als met de handrem
. Punt is ook dat om stabiel te rijden de druk o> p de pendalen zo groot is dat de snelheid al snel boven de 20 km per uur zit.  Bij de eerste handen>  los oefenpogingen ben ik dan ook vrij snel de dynamo aan gaan zetten om de snelheid wat terug te b> ren
gen. Overigens gaat dit nu al wel beter alleen die terugtraprem lijkt me nog wel wat.