Re: Flevo-Racer ervaringen.

[sorry voor de vorige post, even het verkeerde knopje ...]

[p.s. goed net gebruik schrijft regels voor met ca. 70 tekens.  Dan werken
de > quote tekens netjes.  Nu wordt het een rommeltje ...

> Dingen die erg tegenvielen:
> De reflex om je voeten op de grond te zetten. Je zit dan wel dicht bij de grond, maar bij een snelh> eid boven de 10km per uur is het niet verstandig om direct je voeten op de weg te zetten als het ev> en tegen zit.

Dat is begrijpelijk.  Alleen na behoorlijk wat ervaring krijg je door
wat normale slingering is die je gemakkelijk op kan vangen, en wat
vraagt om noodmaatregelen.  Vol in de rem en pootjes naar de grond is
vaak voldoende om overeind te blijven als je op b.v. grind of rul zand
aan het slippen gaat.

> Baggage meenemen. Al vrij snel ben ik begonnen om de fiets voor woon-werk verkeer te gaan gebruiken> . Maar het gewicht van de fietstassen aan de achterdrager (ongeveer 11 kilo, laptop, kleding...ed) > zorgt voor een heel ander evenwicht gevoel.

Dat is en blijft lastig naar mijn ervaring.  Ik heb met vakantiebepakking
(ca. 20 kilo) onder normale omstandigheden weinig problemen meer, maar
subtiel bochtenwerk en extreem hoge of lage snelheden maken je toch vaak
bewust dat de fiets prettiger rijdt zonder bagage.

> Hobbels. Het contact met de weg is veel directer dan bij een degelijke Gazelle
 met brede (en zachte> ) banden. De vering neemt wel iets weg maar ik had me er meer van voorgesteld.

De oplossing ligt voor de hand: bredere banden. Als je dagelijkse route
veel klinkers en/of tegels bevat zou ik dat doen.  Anders een bike kopen.
Daarmee kun je zelfs behoorlijk over kasseien rijden.

> Grotere hobbels. Deze dienen langzaam genomen te worden, het voorwiel heeft een sterke neiging tot > opspringen en mijn evenwichtsgevoel kan daar nog niet tegen.

Dit is waar, maar na een paar jaar ervaring zijn er slechts zeer weinig
verkeersdrempels waarvoor ik afrem.

> Slapende voeten, na enkele kilometers beginnen mijn tenen te tintelen en moet ik de voeten in iets > anders op de pendalen gaan plaatsen om dit gevoel kwijt te raken, dit treed overigens alleen op bij>  stevig doortrappen en niet bij rustig aan fietsen.
Die discussie is al gaande ...  Voorlopig maar stijve zolen, tot je het idee
hebt dat je echt alles kan maken op de racer!

> Dingen die meevielen:
> Eerste tocht, reeds 48 uur na aanschaf ben bij familie de fiets wezen showen. Ongeveer 4 km over ee> n rustig geasfalteerd fietspad.

Niet slecht.  Waarschijnlijk was je wel erg moe van de concentratie :-)

[knip]

> Wat ik nog mis:
> Vering op het voorwiel, zie hobbels en grote hobbels.

Tja, dat gaat niet zo gemakkelijk met zo'n groot wiel.  De bike lost
kleine hobbels prima op.  De vering maakt grote hobbels echter alleen
maar erger.

> Bagage mogelijkheid onder het frame, ga ik zeker nog proberen.

Zorg ervoor dat de bagage niet kan slingeren t.o.v. het frame.  Dat
is zeer irritant.

> Terugtraprem, in het begin had ik zoiets van 'een terugtrap rem is niet iets voor een snelle fiets'>   maar zodra je handen los gaan van het stuur krijg je behoefte aan een manier om je snelheid op ee> n andere manier terug te brengen als met de handrem
. Punt is ook dat om stabiel te rijden de druk o> p de pendalen zo groot is dat de snelheid al snel boven de 20 km per uur zit.  Bij de eerste handen>  los oefenpogingen ben ik dan ook vrij snel de dynamo aan gaan zetten om de snelheid wat terug te b> ren
gen. Overigens gaat dit nu al wel beter alleen die terugtraprem lijkt me nog wel wat.

Langzaam rijden is een kwestie van tijd.  Eerst moet je het gevoel krijgen
dat je kan sturen zonder te trappen (b.v. heuvel af).  Dan lang oefenen. Ik
kan nu redelijk ontspannen 5 a 6 km/uur rijden.

	--- Jan