Re: nlhpv-digest V1 #63

----------
>Alhoewel ik zelf een 'bukfietser' ben, draag ik de ligfietsen een warm
>hart toe. Ik lees dan ook altijd met belangstelling de
>'nieuwsberichten'in deze nieuwsgroep.
>Wat me steeds opvalt en waar van ik me afvraag waar het vandaan komt is
>het hoge 'lekker een groepje buk/huur fietsers ingehaald' gehalte.
>Als je snapt wat ik bedoel.
>Leg dat toch eens uit.

>Gr. Ad de Kleuver

Beste Ad,

In de eerste plaats, ik denk dat het wel meevalt op deze lijst met het
"lekker ... ingehaald"-gehalte. Wat ik maandag zo leuk vond, was reactie
van mensen, die nog nooit een ligfiets hebben gezien, die dan ineens door
een dik dozijn van die dingen worden ingehaald.

Ik zelf heb laatst de Ledig Erf toertocht gereden, samen met een groep
amateur/recreatie wielrenners. Daar ben ik tot de conclusie gekomen, dat er
situaties zijn, waarbij een ligfiets het toch moet afleggen tegen een
racefiets. Dat is met name bij het accelereren na een scherpe bocht, en bij
het klimmen. Het belangrijkste is uiteindelijk toch altijd wie de persoon
is die op de fiets zit (of ligt): hoe hard deze gaat wordt toch voor 90%
bepaald door zijn of haar aanleg voor de fietssport, mentaliteit en
getraindheid. Materiaal blijft daar aan ondergeschikt. Dit laatste was
overigens ook min of meer het verhaal van Graeme Obree tijdens de fietsrai.

Trouwens, voor de bergfiets valt veel te zeggen. Als het gaat om
wendbaarheid en stevigheid, zullen zowel de meeste ligfietsen als de
racefietsen het afleggen tegen een bergfiets. Bovendien profiteren we
allemaal van de uitvindingen, die in deze tak van de fietssport worden
gedaan: Indurain introduceerde een aheadset balhoofd op zijn racefiets.
Denk ook maar aan de hydraulische remmen, oversized buizen en
versnellingen. Verder zouden ligfietsbouwers nog wat kunnen leren van de
veersystemen van bergafdaalfietsen. Kortom: het gaat er maar om wat je
ermee wilt (en wat je kunt betalen).

Groetjes,

Matthijs