Ligfietsdragers?

Als (helaas nog steeds) potentiele ligfietser heb ik de volgende vraag:

Velen van jullie doen waarschijnlijk alles per ligfiets, maar stel nu dat ik
mijn ligfiets ergens mee naartoe wil nemen; ik woon bijvoorbeeld in Rotterdam
(it happens to be so) en ik zou willen deelnemen aan de elfstedenfietstocht en
ik heb geen tijd om al een dag (of enkele) tevoren te vertrekken. Of ik wil
mijn ligger meenemen op (auto)vakantie. Hebben jullie ervaring met
(lig)fietsdragers voor op de auto; op het dak of op de trekhaak of...Hoe
bevestig je ze, maakt het uit of je onder- of bovenstuurfietsen hebt, short of
longwheel basis?

Alvast dank voor de antwoorden!!

groetend   Arjan van 't Veer