Re: clipless pedalen

Joop Gooden schreef:
#  Ik overweeg dan ook uiteindelijk om 'clipless' te gaan.
#  (...) wat reakties m.b.t. dit onderwerp nageplozen.
#  Ze zijn eigenlijk zonder uitzondering juichend (ook van mensen
#  die aanvankelijk sceptisch waren, Marcel Wijkstra?). Zijn er
#  echt geen mensen die na aanvankelijke pogingen weer van clipless
#  pedalen afgestapt zijn?

Omdat je mij zo specifiek noemt, zal ik maar reageren...
Ik heb geen, herhaal, geen, ervaring met toeclips, powerstraps
en clipless. Mijn mening is de volgende:

Zonder verbinding tussen voet en pedaal schoten aanvankelijk mijn
voeten van de trappers bij te grote en vooral onverwachte hobbels.
Stroevere pedalen, ervaring en met name voorvering (oude ATB-vork ingekort)
hebben dit opgelost. Wat overblijft is de merkbare vermoeienis
van de voeten vanwege de continue druk op het pedaal; enigszins
slapende voeten (van pedaal tot teen), ook met stijve zolen.

Toeclips zijn per definitie ongeschikt omdat je tenen eruit vallen.
Hielriempjes moet ik nog steeds uitproberen; mijn vriendin heeft
er evenwel duidelijk voordeel van.

Clipless blijf ik eng vinden, maar vooral de prijs en de onhandige
schoenen (ik wil helemaal geen speciale schoenen, ik wil schoenen
kopen omdat ze lekker zitten/lopen en niet omdat er plaatjes onder
zitten) weerhouden mij ervan ze te proberen.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-