Belgische Alleweder

Hoi,

23 maart vroeg Wout de Wreede naar de Belgische Alleweder.
In zowel Fiets als het papieren hpv-blad stond een advertentie
met telefoonnummer en een vanaf-prijs van f 3800,00.
Voor f 3800 is de fiets dan wel rijklaar!

Vier weken geleden ben ik naar Belgie gefietst, de
bouwer woont namelijk vlak bij Valkenswaard, om eens
te kijken naar deze fiets. Ik heb de fiets meteen besteld,
en hoop hem eind juni op te kunnen halen.
De fiets verschilt op een aantal punten van de
Flevo-alleweder:
-de voorwielen zijn niet meer gespaakt, want de spaken
 braken te vaak. Het zijn nu echte schijfwielen (ziet
 er flitsend uit). Dit lijkt me een voordeel: als je
 met een wiel door een berm met dode takken rijdt,
 kunnen die ook niet meer tussen de spaken komen (hoewel
 ze nog steeds voor schade en problemen kunnen zorgen).
-het achterwiel is 26", waardoor de tandwielen voor
 normaal kunnen zijn. Aantal versnellingen is 2x7, tegen
 geringe meerprijs 3x7. Het achterwiel is eenzijdig verend
 opgehangen. De derailleur is redelijk beschermd tegen
 opspattende modder en hoog gras (met zo'n fiets moet je nog
 wel eens de berm in).
-Het achterste deel van de fiets, boven het achterwiel, is
 d.m.v. een aantal bouten te verwijderen, voor eventueel onderhoud.
-De vorm is iets anders. De `gleuf' die de Flevo-Alleweder
 midden voor/boven heeft tussen het hoofd van de berijder en de
 voorkant, is er niet, de neus is dus gewoon rond. Het spant
 waar ik in de Flevo-Alleweder nog wel eens tegen aan kwam met
 mijn knie\"en, zit bij de Belgische Alleweder iets verder
 naar voren, waardoor je meer bewegingsruimte hebt.
-De koplamp ziet niet in de kunststof neus, maar zit achterover
 geklapt en is zo onderdeel van de stroomlijn. Bij gebruik van de lamp,
 wordt deze (als bij een Porsche) omhoog geklapt. De positie
 van de lamp is hierdoor redelijk hoog, wat voor je veiligheid
 belangrijk is.
-Het stoeltje is niet alleen vooruit/achteruit maar ook in
 helling instelbaar; het neemt ook minder ruimte in dan de
 Flevo-stoel.
-De onderkant van de fiets is niet helemaal van Alu, een deel
 is dichtgemaakt van doek waardoor je van onderaf bij een
 deel van de techniek kan. Erg fraai.
-De neus is van zwart poly-etheen, dat na een deukje terugkomt in
 vorm.
-Het remmen gebeurt door de hele stuurknuppel naar voren te duwen;
 dit werkt erg prettig. Het vastzetten van de stuurknuppel (zodat
 je kunt uitstappen) werkt meteen ook als handrem.
 Ik hoop dat het lukt om hier een handrem-slot van te maken;
 doordat de voorwielen geen spaken meer hebben is alleen het
 achterwiel met een kabelslot te blokkeren. Als ik de fiets
 heb kan ik daar eens naar kijken.
-Er zit een gestroomlijnde spiegel op de fiets, links. Tegen
 geringe meerprijs heb ik ook rechts zo'n spiegel besteld.

Een aantal andere opmerkingen:
-In mijn Flevo-Alleweder rij-impressie van vorig jaar
 klaagde ik dat je geen richting aan kunt geven bij gesloten kap.
 Dit is niet juist: je kunt je armen tussen Alu en stof door
 steken.
-De vering is instelbaar: bij soepelere vering gaat de neus
 licht deinen.
-Een aantal belangrijke overeenkomsten met de Flevo-Alleweder:
 dezelfde wiel-ophanging, waardoor de fiets perfekt doorrijdt
 met \'e\'en wiel in de berm, en ook voorzien van schijfremmen
 op de voorwielen.
-Er is ook een dak verkrijgbaar als optie: een soort plateau
 boven je hoofd waardoor je hoofd droog zit. Dit dak gaat achter
 je over in de stroomlijn, voor je en naast je heb je een
 kijk-opening van zo'n 15cm hoogte, die slechts wordt onderbroken
 door enkele Alu pijpen.

Iemand nog vragen ?

Met vriendelijke groeten,
Arnold Niessen.