Re: clipless pedalen

Marcel Wijkstra wrote:

> Joop Gooden schreef:
> #  Ik overweeg dan ook uiteindelijk om 'clipless' te gaan.

-knip-

> Clipless blijf ik eng vinden, maar vooral de prijs en de onhandige
> schoenen (ik wil helemaal geen speciale schoenen, ik wil schoenen
> kopen omdat ze lekker zitten/lopen en niet omdat er plaatjes onder
> zitten) weerhouden mij ervan ze te proberen.

Ik rij al enige jaren met SPD en kan me het leven zonder deze pedalen niet meer
voorstellen. Ik heb ze in het begin heel slapjes afgesteld, zodat ik er zonder moeite
kon uitklikken. En nu staan ze nog steeds zo slap! Ik heb namelijk gemerkt dat je in een
noodsituatie wel eens vergeet de 'uitklikbeweging' te maken. Door de veren van de
pedalen niet te strak te zetten, kan ik mijn voeten ook los krijgen als ik ze een reflex
aan de grond wil hebben en niet denk aan de uitklikprocedure. Door de veren zo af te
stellen dat je niet iedere keer losschiet tijdens het fietsen heb je toch volledig
profijt van de SPD-werking.

Op deze wijze wordt de angst voor het niet op tijd loskomen weggenomen en het gevaar van
van de pedalen schieten is eveneens verleden tijd. Alleen als ik wedstrijden rij wil ik
de veren wel eens wat strakker zetten, zoals binnenkort op Cycle Vision te Lelystad:

http://home.pi.net/~dsiepman/CycleVision.html

Groeten,

Danny Siepman