honden

Het archief doorneuzend kwam ik een (groot) aantal messages tegen over
"Honden". En dan met name honden in samenhang met 'bijten', 'achtervolgen'
en 'hoe kom ik er vanaf......'. Daar schijnen dus speciale fluitjes voor te
zijn. Een aantal theorien werden geventileerd omtrent de reden dat honden
zo enthousiast worden van ligfietsers. 'De ligfietser ligt op zijn rug, en
dat is een teken van onderdanigheid' was een theorie. 'De ligfietser ligt
erg laag; de hond ziet hem daardoor niet meer als de dominante' was een
andere.
Ik heb er even een boekje van Desmond Morris op nageslagen met als titel
"Waarom blaffen Honden". Een boekje, ooit in de opruiming gekocht. Kan ooit
nog wel van pas komen.... En ziedaar. Er staat niets in over ligfietsers,
maar toch even een tweetal korte citaten.

Het eerste citaat (en dit herken ik goed uit eigen ervaring):
"Iemand die goed met honden kan omspringen zal begroeting met begroeting
beantwoorden, zal eerder naar de hond toegaan dan terugdeinzen en zal hem
een hand toesteken voor een vorm van vriendschappelijk contact. Dit kan in
enkele seconden een luidruchtig blaffende hond doen veranderen in een
kruiperige kwispelaar en als de begroetingsceremonie voorbij is zal de hond
rustig zijn en niet meer op de nieuwkomer af willen gaan."

Het tweede citaat:
"Als de geagiteerde, zenuwachtige bezoeker ook nog bang is voor honden, dan
maakt dat de zaak nog erger omdat hij dan nerveuze TERUGDEINZENDE
bewegingen begint te maken en dat zijn voor de hond signalen waarop hij
reageert met naar voren komen en mogelijk zelfs aanvallen. Weglopen voor
een blaffende hond of de een of andere snelle terugschrikbeweging maken,
maakt dat de hond zich plotseling de meerdere voelt en dan gedraagt hij
zich navenant."

Zien wij hier niet de meest voor de hand liggende reden voor het hondse
gedrag tegenover (lig)fietsers. Want wat gebeurt er.
Wij naderen de hond. Deze heeft ons al lang opgemerkt en begroet ons (met
een mengeling van nieuwsgierigheid en onzekerheid - wat moet ik met die
indringer uit een vreemde roedel....). Evensnel als dat wij op een tuinpad
naar de hond toe zouden kunnen lopen, zijn wij op onze fiets naar de hond
toegereden. En wat gebeurt er nu. En nu laat ik even het feit dat wij
gewoon een stukje aan het fietsen zijn even voor wat het is - dat weet die
hond niet). WIJ DEINZEN TERUG. Sterker nog: WIJ SLAAN OP DE VLUCHT!!!!!
En hiermee is - in combinatie met citaat nummer twee - denk ik alles
gezegd.

P.S.: Aangezien wij lekker een stuk willen fietsen en niet elke hond
onderweg uitbundig willen begroeten om achtervolgingen of erger nog, beten,
te voorkomen, lijkt mij zo'n fluitje nog zo'n gek middel niet. Hoewel de
meeste honden gewoon naar hun - onschuldige -aard zullen handelen komt bij
mij toch de vraag boven: gaat het welzijn van de hond in dezen boven het
welzijn van de mens??
Ik denk van niet.

Zo, mijn eerste bijdrage voor deze nieuwsbrief.

Nu nog een ligfiets kopen.....!!

Ik begin 7 juni maar eens op het Cycle Vision evenement in Lelystad.
KOMT ALLEN......!!!!

Han Damwichers, Lelystad, The Netherlands
e-mail:    0damwichers01 at lelystad.flnet.nl (private)
              hda at ontarget.nl (business)
Human:  03202-53829