Re: instelling teller (computer)

> ik heb een vraag over het instellen van de kilometerteller,
>
> Sinds ik op mijn alleweder naar mijn werk fiets is de afstand
> een kilometer korter geworden. Ik vraag me nu dus af of de teller
> vroeger verkeerd stond, of nu. Met pi.D kom ik op 159 cm/omwenteling,
> maar als ik het nameet kom ik op 149 cm, wat ik dus ingesteld heb.
> Wat hebben andere alleweder rijders, en ligfietsrijders met een 20 inch
> wiel ingesteld??
> De luchtdruk in mijn band is zo'n 5 bar (vredestein dd)

Niet alleen het 20 inch wiel is maatgevend, maar ook de band.
Een 26 inch x 1,95 ATB band heeft namelijk ongeveer dezelfde bandomtrek
als een 28 inch 22 mm racebandje (allebei zo'n 210 cm). Bij een slappe
band is de afgelegde weg per omwenteling anders dan bij een harde band.
Zet een krijtstreepje op band en weg, rijd een of meerdere omwentelingen
en meet de afgelegde weg per omwenteling, terwijl je zelf op/in de fiets
zit, zodat de omstandigheden gelijk zijn aan de gebruiksomstandigheden.
--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven