Re: instelling teller (computer)

Gerrit Polder schreef:
#Sinds ik op mijn alleweder naar mijn werk fiets is de afstand
#een kilometer korter geworden. Ik vraag me nu dus af of de teller
#vroeger verkeerd stond, of nu.

Op wat voor fiets reed je vroeger (met wat voor bandemaat)?

#Met pi.D kom ik op 159 cm/omwenteling,

Dat is dus de slechte manier om te meten.
Primo omdat het sowieso al lastig is om de precieze diameter van
je wiel te meten (de naaf zit ernstig in de weg). En als je uitgaat
van "20 inch" is dat wel erg ruw. Bedenk dat zo'n 20" velg eigenlijk
bedoeld is voor een dikke BMX-band (57-406).

#maar als ik het nameet kom ik op 149 cm, wat ik dus ingesteld heb.

Zo hoort het. Als je het echt precies wilt doen, moet je eigenlijk ook
nog in/op je fiets gaan zitten, en bovendien gebruik maken van een
niet-sturend wiel (achterwiel).

#Wat hebben andere alleweder rijders, en ligfietsrijders met een 20 inch
#wiel ingesteld??
#De luchtdruk in mijn band is zo'n 5 bar (vredestein dd)

Met een 47-406 band kom ik op 1498mm. Jouw band zal dunner zijn, dus
die 149cm is heel plausibel.

#ik kan  me toch voorstellen dat de
#computer (in de teller) bij hoge snelheden het aantal pulsjes niet aankan.
#Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik las laatst van een motorrijder die een Sigma tellertje gebruikte.
Het opnemertje (microswitch, ook wel reed switch genoemd) kan dat wel aan,
dus, en de electronica moet ook niet zo'n probleem zijn.
Er staat me iets van bij dat bepaalde tellers niet harder kunnen aangeven dan
65km/h (die van Sigma gaan tot 270). Zet anders eens twee of meer magneetjes
in je wiel en kijk of 'ie netjes de dubbele (of meer) snelheid aangeeft.

Marcel.
 Zelf merk ik niets, maar tot nu toe
#heb ik niet harder gereden dan zo'n 40 km/uur.
#
#vr. gr. Gerrit.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-