Kinderkarretje

Een tijdje geleden vroeg ik naar ervaringen met kinderkarretjes. De
reacties van destijds hebben mij voldoende criteria opgeleverd om de
(vele) kinderkarretjes te beoordelen. De keus is gemaakt en het karretje
is aangeschaft. Het is een 'Kid Car' van 'De Vogel' geworden.

Het is een kunstof kuip daarop een aluminium frame waar een soort dun
tentdoek overheen gespannen wordt. Aan de voor en zijkanten is doorzichtig
plastic zodat de kinderen een prima uitzicht hebben. Het plastic aan de
voorkant kan naar boven worden opgerold. Achter dit plastic zit een
muggengaas zodat er geen insecten het karretje in kunnen waaien.

Achterin het karretje is bagageruimte. Totaal mag het karretje 60 kilo aan
gewicht vervoeren. Het karretje kan volledig ingeklapt worden en de wielen
zijn via een snelkoppeling er zo af te halen.

Het zitje is opgehangen aan het frame. Het lijkt mij zeer comfortabel maar
dat kan ik natuurlijk enkel uit de reactie van m'n kinderen peilen. De
kinderen kunnen niet tussen de spaken van de kunststof wielen komen omdat
de wielen een eigen 'wielkast' hebben.

Mijn oudste dochter (4 jaar ) mag er graag inzitten ('Nog een rondje
papa!'). Mijn jongste dochter (5 maanden) kan nog niet goed rechtop
zitten. Voor haar hebben we een fietszitje schuin achterover gemonteerd in
de veiligheidsriemen van het karretje. Haar reacties tot nog toe: ze begon
te huilen toen we na een ritje stilstonden. Zodra we weer gingen fietsen
was ze weer stil...

Het is even wennen met fietsen. Bij het optrekken en afremmen merk je
duidelijk dat je een karretje achter de fiets hebt. Als je echter met een
constante snelheid rijdt gaat het prima. Het karretje staat t.o.v. de
fiets grotendeels naar links zodat je vlak langs stoepranden kan rijden.
Ook een bocht maken midden op de weg geeft geen enkel probleem.

Als mogelijk wil ik een plaatje maken op m'n homepage. Ik stuur wel
bericht als ik het er staan heb.

Groeten, Chris.
Chris Teuben, Rekencentrum Rijksuniversiteit Groningen