Re: instelling teller (computer)

Gerrit schreef:

> Sinds ik op mijn alleweder naar mijn werk fiets is de afstand
> een kilometer korter geworden. Ik vraag me nu dus af of de teller
> vroeger verkeerd stond, of nu. Met pi.D kom ik op 159 cm/omwenteling,
> maar als ik het nameet kom ik op 149 cm, wat ik dus ingesteld heb.
> Wat hebben andere alleweder rijders, en ligfietsrijders met een 20 inch
> wiel ingesteld??
> De luchtdruk in mijn band is zo'n 5 bar (vredestein dd)

Zelf rijd ik op Swallow 37x438 bandjes. Mijn teller staat afgesteld
op een wielomtrek van om en nabij de 1550 mm. Echter, enkele opmerkingen:
1) Er is veel variatie in 20" banden. Dus je moet nagaan of je dezelfde
band hebt. 2) De banden verschillen vermoedelijk ook nogal in preciese
maatvoering per fabrikant (vroeger gebruikte ik ook Vredestein en had
toen een duidelijk andere instelling, welke weet ik niet meer).
3) Bandenspanning is inderdaad ook 'n belangrijke parameter.
Zelf heb ik een stuk weg van zo'n 5 km met hectometerpaaltjes dat ik
gebruik voor het 'fine-tunen'. Ik kijk hoeveel promille de teller ongeveer
te veel of te weinig aangeeft en corrigeer aan de hand daarvan de
omtreksmaat. Werkt perfect. pi*D werkt in principe natuurlijk ook, als
je voor D maar de afstand as-wegdek onder de representatieve
fiets-belasting neemt.

Joop
 (____)     Joop H.M.Gooden  Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
      _       NLR(NOP)-AE    p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL      at
 ----o----  eng.aerodyn.dep. tel (0)527 248669 /fax (0)527 248210  --\\_/\Q
             gooden at nlr.nl   http://www.nlr.nl/public/             (*)  (*)