Re: instelling teller (computer)

Hoi,

>pi*D werkt in principe natuurlijk ook, als
>je voor D maar de afstand as-wegdek onder de representatieve
>fiets-belasting neemt.
>
>Joop

Ik vrees dat je toch een foutieve waarde gaat vinden op je tellertje op deze
manier. Volgens mij staat in de formule pi*D, de D voor 'diameter'. Ik weet
natuurlijk niet wat voor een fiets jij hebt maar ik ben benieuwd hoe het
fietst met een wiel waarbij de afstand as-wegdek gelijk is aan de diameter
van je wiel. Zal wel erg hobbelen zeker?

Natuurlijk bedoel je gewoon 2*pi*R waarin R de straal is van je wiel die wel
gelijk is aan as-wegdek. Je moet nooit je diameter opmeten want dan is
minstens een kant van de band niet ingedrukt en dit geeft al een relatief
flinke fout. Daarnaast is het opmeten van de as-wegdek lengte erg
onnauwkeurig zoals al eerder is gesuggereerd op deze lijst. Conclusie:
streep op de grond, ventiel recht naar beneden, op de fiets een rotatie
vooruit (bij de vereiste bandenspanning), weer een streep en opmeten maar
met een rolmaat die lang genoeg is.
Resultaat: ATB, racefiets en hurri binnen 0,5% nauwkeurig t.o.v. elkaar.

Als ik naast andere fiets in de zelfde snelheid blijk ik toch meestal het
langzaamst te gaan en het laagste gemiddelde te hebben. Misschien dat ik
toch maar de waarde van het boekje blindelings ga invullen (ca 10 cm meer),
dan kan ik weer eens een record breken zonder te hoeven trainen of af te zien.

Groetjes van patrick (op weg naar de top)