IBM's op de ligfiets (4 KB)

P.S. De psst redactie heeft mijn toestemming mijn taalfouten te
     corrigeren. (Misschien is dat wel een taak van een redactie)

Op 18 mei was het zover, zeven IBM-ers en intrducees hebben zich in Bergen
aan Zee verzameld om in de duinen te gaan liggen fietsen. Ondanks dat het
centrum van Bergen is afgesloten en de Elzenlaan nauwelijks opvalt is
iedereen toch ruim optijd aanwezig. We begonnen met een korte cursus
ligfietsen. Na de cursus konden de fietsen uitgezocht en het geleerde in
praktijk worden gebracht. Als spoedig reden de eersten, in het begin nog
wat onwennig maar al snel vol vertrouwen, op het rustige weggetje voor
Twigt Ligfietsen. Toen iedereen de voor hem of haar confortabelste fiets
had uitgezocht werd de route uitgedeeld en konden we vertrekken.

Het eerste gedeelte van de tocht leidde ons door de duinen van
Boswachterij Schoorl. Hoewel we dicht in de buurt van een
ligfietsenverhuurder waren, krijgen we veel opmerkingen in de trant van:
"Fietst dat nu lekker?". Tijdens een korte pauze durft een dappere, aan het
accent te horen, Fries de uitdaging aan. Voor het eerst in zijn leven rijdt
deze man op een ligfiets. Dit veroorzaakt een enorme hirariteit. Zowel bij
onze groep, die het ligfietsen inmiddels aardig onder de knie heeft, en nu
even kan lachen om het geklungel van een ander, als de groep van deze man.
Na een paar minuten had ook hij de slag te pakken en was de lol eraf. Wij
vervolgden ieder onze wegen.

Na de duinen reden we langs de Hondsbosse Zeewering, een lange rechte brede
asfalt weg die Peter en mij de mogelijkheid gaf weer snel bij de groep aan
te sluiten, wij waren wat achterop geraakt na het oversteken van een druke
straat. Voor de cijfergekken: mijn fietscomputer wees 40,5 km/h aan. Tegen
het einde van deze dijk hadden we een korte pauze met cake, zeker voor
herhaling vatbaar Jantine! Tijdens deze pauze kwamen onze Friese vrienden
langs fietsen. De opmerkingen zoals: "Jullie gaan ook niet echt snel" en
"Jullie moeten lang pauzeren" waren niet van de lucht. Ligfietsen hoeft
niet snel te gaan. Het is ook een manier om heerlijk ontsannen van de
omgeving te genieten.

De route werd vervolgd in de richting van Petten, waar een jaarmarkt werd
gehouden. Om half een (exact volgens schema) kwamen we aan bij een
strandpavilioen. Hier werd het een en ander gegeten, terwijl we van het
uitzicht op zee konden genieten. Ook hier trokken onze fietsen weer veel
bekijks. Na het eten, om kwart voor twee (alweer exact volgens schema, dit
lijkt helemaal niet op een ligfietsevenement) gingen we verder met de
tocht. Dit gedeelte van de tocht leidde ons door het hollandse
poldergebied.

Bij Burgerbrug kwam ik tot de ontdekking dat het niet verstandig is je
lagedrukbanden op te pompen met een hogedrukpomp. Daar krijg je namelijk
een vrij grote scheur van in je binnenband. Gelukkig was de band nog te

repareren. Terwijl ik mijn band aan het plakken was kon iedereen elkaars
fietsen uitproberen. Toen mijn band gemaakt was, kwam de optocht ter ere van
het 400-jarig bestaan van Zijpe langs. Waarbij de hoogtepunten uit de
geschiedenis van Zijpe aan ons voorbij trokken. Nadat de praalwagens
gepasseerd waren sprongen we weer op onze fietsen. In schoorl aangekomen
besloten we de route wat uit te breiden door over Bergen terug te rijden.
Vlak daarna kregen wij de traditionele regenbui te verwerken.

Vanaf Bergen ging het weer door het duinengebied terug naar Bergen aan Zee.
Onderweg demonstreerde Fons nog zijn enorme krachten door het stuur van
zijn fiets door de frictie heen te verstellen. Helaas was hij niet sterk
genoeg om het stuur weer in zijn oorsprongelijke stand terug te zetten. Dit
probleem werd met een binnenzeskantsleutel toch nog verholpen. Toen we om
vijf uur weer bij Twigt aankwamen hebben de moedigste deelnemers nog een
poging gedaan om op mijn Flevobike te fietsen. Hierbij was Harold het
volhardendst. Uiteindelijk kreeg hij de trappers wel anderhalf keer rond.

Hiermee kwam deze gezellige dag ten einde. Er zijn weer een aantal ligfiets
enthousiasten bijgekomen. Dus tot slot deze waarschuwing: "Ga nooit mee met
een ligfietstocht. Voor je het weet ben je verkocht!"

--
Toni Cornelissen || De kortste verbinding tussen twee punten is
Tel: 079-3228093 || een rechte lijn, de langste een buslijn.
Vnet: UITVM1(NL18830); Internet: toni at nl.ibm.com