Re: gladde wegen en ligfietsen

THEO at radcl.ruu.nl wrote:

> Een klein onderzoekje:
> Wie waagt zich sinds zondag nog op de ligfiets.

IK !!

> Met mijn Wizzard
> durfde ik het niet meer aan. Het voorwiel (met hoge drukbandjes)
> glijdt dan naar alle kanten weg op gladde stukken. Een stadsfiets
> gaat dan sneller.

Probeer eens een lage racer. Naar mijn idee val je daarmee minder snel. En als je rustig
rijdt is vallen eigenlijk helemaal niet ernstig. Je rolt eigenlijk meer, dan dat je
valt. Weer een voordeel van een lage racer.

> Overigens heb ik het op de ligfiets minder koud. Het verschil in
> luchtweerstand is dan een extra, goed merkbaar voordeel.

Zeg dat wel.

Ik las trouwens ooit (in het blad "Fiets" ?) over iemand die zelf spijkerbanden had
gemaakt. Hij had een gewone mountainbikeband genomen en daarin een enorm aantal
parkertjes (gemeen scherpe schroefjes) geschroefd. Prima grip. Wel een pokkewerk. Om de
binnenband te beschermen tegen de koppen van de schroefjes had hij, geloof ik, een ouwe
buitenband aan stukken geknipt en het loopvlak aan de binnenzijde van de buitenband
geplakt.

Als het weer trouwens koud blijft en ik de tijd ervoor vind, ga ik een lage racer
sneeuwmobiel maken. Ik kan niet schaatsen (hele leven in Zeeland gewoond;daar vriest het
nooit) en ik ben veel te oud om het nog te leren. Daarom ben ik van plan het voorwiel
uit m'n racer te halen en een constructie te lassen met twee uitstaande schaatsijzers
(zo val ik niet om) die in de voorvork past. Wie weet, kan ik dat eindelijk eens een
dagtocht over natuurijs maken! Dat wordt lachen.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net