Re: Dienstverleningen voor fietsers

Beste Ursula,

Er waren inderdaad erg veel buurtstallingen in Amsterdam, de meeste zijn

er niet meer maar zo her en der vind je er nog wel eentje. Sommige

voeren reparaties uit, dit duurt een paar dagen (mijn banden plak ik

zelf, maar als je dat laat doen zal het wel iets sneller klaar zijn).

Geen exotische reparaties, is mijn ervaring.

Van mobiele reparatiediensten of fietswasinstallaties weet ik niet af.

Misschien kun je voor het wassen van je fiets terecht bij een
autowasplaats waar je een gulden in een hogedrukspuit kunt doen.

> - wat doen werkgevers om het fietsen te stimuleren?

Vaak is er een stalling (ook in het centrum van een stad), verder gaat

het meestal niet. Wasruimtes zijn schaars.

Mijn eigen werkgever heeft een stalling die in de rosse buurt ligt, wie

dat eng vindt kan een vergoeding krijgen voor een stalling verderop.

Werkgevers doen dit (denk ik) niet om het fietsen te stimuleren, maar
omdat er nu

eenmaal veel mensen op de fiets komen.

> - wie kent er bedrijven die op grotere schaal fietsen van de zaak aan

> hun medewerkers aanbieden? Of leasefietsen? Of cadeaubonnen voor

> onderhoudsbeurten, of abonnementen voor de fietsenstalling? Heeft er

> iemend een adres voor mij?

Sommige overheidsinstellingen zijn actief. Ik heb wel eens een foto
gezien van een gesubsidieerde Alleweder van een van de provincies.
Er is verder een voorziening in de wet, een bedrijf kan tegen gunstige
belastingcondities fietsen aan

werknemers verstrekken tot een waarde van NLG 1500.

> - Doet de detailhandel iets voor de fietsende klant? En als ja: wat?

> - waar zijn er bewaakte fietsenstallingen in den winkelcentra of elders?

> worden er bepaalde dienstverleningen aangeboden (buggyverhuur,

> bagagekluizen, ...)? Anders nog iets?

In centra van steden (ook in mijn eigen Purmerend) vind je soms een

bewaakte stalling.

In Utrecht zijn een paar parkeerplaatsen "opgeofferd" aan fietsers, daar

staan kleine afsluitbare stallingen.

De spoorwegen verhuren fietskluizen bij sommige stations (inlichtingen:

NS). Bij sommige bushaltes schijnt ook zoiets te bestaan.

groeten,
Theo Mol  (theo-mol at cybercomm.nl)