Re: De Overstap

Beste Ad,

mijn overstap racefiets --> ligfiets:

Zodra je ligt, voel je: dit is >de< natuurlijke houding om te fietsen.
Op een racefiets zit je
-in een gewrongen houding (op den duur niet vol te houden, pijn in rug e.d.)
-op een smal zadel (zeem of niet: uiteindelijk stagneert bloedsomloop e.d.)
-te leunen op je stuur (schokdempende handschoenen of niet: uiteindelijk...).
Lig je er eenmaal ontspannen bij, dan blijven er nog maar 2 redenen over
om af te stappen - als je dat al zou willen:
je bent waar je wezen wil, of je bent gewoon moe van het fietsen.

Een racefiets is volgens mij alleen nog maar leuk
-als je het idee wil hebben dat je een "echte wielrenner" bent,
-als je met vriendjes rijdt die dat denken.

Snelheid: reken er niet op veel sneller te zullen gaan.
Klimmen/afdalen: geen ervaring (kom NL niet uit), maar de rapporten zijn goed.

Natuurlijk zijn er wel nadelen:
-natte rug (zelfs met zittingbekleding die heet te ventileren),
-gevoeliger voor slecht wegdek (ruimschoots voorradig in mijn omgeving),
-heel erg: meer ketting schoon te maken (achterwielaandrijving),
-ik ben minder handig/wendbaar dan op rechtopfiets (eigenlijk alleen
van belang in de stad);
-mijn ligfiets is aanmerkelijk duurder dan mijn rechtopfiets(en):
ik wil hem daarom (zelfs op slot) niet onbeheerd laten staan
(hij is o.a. daarom dus ook niet bruikbaar als boodschappenhulp);
om dezelfde reden gebruik ik hem nu even niet: er ligt nog zoveel pekel
op straat en ik merkte dat in ieder geval de ketting daar zeer onder leed.

Groeten,
Kees Doets