Re: (lig)fiets werkgever projecten

Gerrit  Polder vraagt:
> mij is gevraagd om een voorstel te maken om in het kader
> van het terugdringen van autokilometers het (lig)fietsen
> te bevorderen door het beschikbaar stellen van een
> ligfiets door de werkgever.
>

> Wie weet van dit soort projecten, of heeft er zelf ervaring mee?
> hoe is de vergoeding geregeld, wordt er veel gebruik van gemaakt?

De belasting heeft een folder uitgegeven met de mogelijkheden van het
beschikbaar stellen van fietsen en de belastingvoordelen daarbij. Kun
je gewoon bij de belastingtelefoon opvragen.
Ik weet dat een fiets van maximaal 1500 gulden
(catalogusprijs!) gegeven mag worden. Da's voor een ligfiets niet
veel. Hoe daar in de praktijk mee omgegaan wordt weet ik niet, zover
zijn we hier nooit gekomen. Ook onderhoudsbeurten,
fietscadeaubonnen, enz. mogen tot een bepaald bedrag per jaar
belastingvrij worden gegeven. Het is verstandig als je een kant en
klaar plan hebt, om dat te bespreken met de belastinginspecteur. Dan
kun je de grenzen misschien wat oprekken en krijg je (en de andere
werknemers) achteraf geen problemen.
Overigens zijn er officiele fietscadeaubonnen in de handel. Want dat
is voor d ebelastingdienst wel een voorwaarde.
Succes.

Hans Bon
h.bon at bv.ruu.nl