Re: De Overstap

openbare.bibliotheek.hellendoorn at pi.net wrote:

> Al 20 jaar zit ik op een racefiets en doe mee aan toertochten o.a.
> (L-B-L). Ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoe mensen de overstap van
> racefiets naar ligfiets is bevallen. Snelheid, klimmen, afdalen enz.
> Vertel me wat over de ervaringen die je hebt opgedaan.

Ook ik heb het grootste deel van m'n leven op een racefiets rondgereden en tienduizenden
kilometers afgelegd. Toen ik een aantal jaren geleden overstapte op een ligfiets (M5
kortewielbasis) was ik onmiddellijk verkocht. Ondanks het feit dat ik nog weken nodig
had om dit nieuwe model fiets volledig te leren beheersen, wist ik dat ik deze overstap
jaren eerder had moeten maken.

een paar punten die aandacht verdienen.

- spieraanpassing: het duurt een paar maanden tot je beenspieren zich volledig hebben
aangepast aan de nieuwe houding. Je gebruikt een paar spieren die op de gewone fiets
minder belast worden.
- leer goed omkijken. Teveel fietsers kijken onvoldoende achter zich bij het oversteken,
hetgeen ieder jaar weer de nodige slachtoffers kost. Beginnende ligfietsers hebben de
neiging om te gemakzuchtig te zijn qua omkijken en het controleren van de
verkeerssituatie achter hen. Omkijken op een ligfiets kan prima, een spiegeltje is
echter ideaal: zeer comfortverhogend en bovendien kun je op het zelfde moment de
verkeerssituatie achter je en voor je overzien. Zonder enige inspanning. Neem een iets
verkleinend spiegeltje. Deze geven een groot blikveld en zijn compact. Deze spiegeltjes
zijn oa. verkrijgbaar bij Optima Cycles. Ook de betere reguliere fietsenhandel heeft ze.
Dode-hoek spiegeltjes acht ik ongeschikt, verkleinen te veel.
- goede remmen zijn gezien de hogere snelheden nu dubbel belangrijk.
- zichtbaarheid in het verkeer heeft weinig van doen met je zithoogte. Felle kleding,
duidelijk richting aangeven en steeds controleren of mensen je wel zien is veel
belangrijker, net als op een gewone fiets.
- er gebeuren nogal eens ongelukken met wielrenners, omdat ze onwillekeurig gaan
'asfaltstaren'. Dit komt natuurlijk door de voorovergebogen houding. Ook bij een
valpartij ben je nogal kwetsbaar als racefietser. Als je over de kop gaat, gaat het
hoofd eerst, hetgeen tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Ligfietsers kijken
automatisch en zonder enige inspanning recht vooruit en als zij eens vallen beperkt de
schade zich vrijwel altijd tot hooguit wat blauwe plekken of een vervelende schaafwond.
Bij een botsing gaan de benen eerst en heb je bovendien een buffer wat de ergste klap
opvangt.
Als het goed is heb je op een ligfiets een volledig ontspannen houding. Nooit meer last
van je nek, rug, polsen, maag, etc. Heb je toch klachten, hoe minimaal ook, doe er dan
wat aan. Ligfietsen behoren comfortfietsen te zijn, en ongemakken worden al gauw
irritant. Als het zitje een beetje op maat is, zijn klachten vaak goed te verhelpen door
het kussen aan te passen.

Ik ben enkele malen op vakantie geweest met de ligfiets. Dit is uitermate ontspannen.
Klimmen (na bovenbeschreven spieraanpassing) gaat uitmuntend als je zorgt voor een goed
bergverzet. Bagage is een probleem: je kan namelijk ONTZETTEND veel kwijt op een
ligfiets. Hou je in dus. ALLFA maakt erg mooie tassen, speciaal voor ligfietsen. Kosten
wel wat, maar worden alom gewaardeerd.

Nog vragen? Mail gerust.

Groeten,

Danny Siepman,