Re: De Overstap

racefiets naar ligfiets is bevallen. Snelheid, klimmen, afdalen enz. > > Vertel
me wat over de ervaringen die je hebt opgedaan. >  > Ad, >  > Ik weet van mijn
schoonvader, een regelmatig toerfietser, dat ligfietsers > in hun vereniging
niet welkom zijn. 'Te gevaarlijk in een groep' is het > commentaar. De enkele
keer dat er een ligfietser mee is geweest bleek dat > de racefietsers bij het
beklimmen van een heuvel ruim achterbleven. Volgens > m'n schoonvader gingen
die jongens op hun ligfiets met een akelig gemak > omhoog... >  > Groeten,
Chris.

Gevaarlijk in een groep: Feit is, dat je op een racefiets met je neus de
voorband kunt schoonschrapen, en op de centimeter kunt zien, waar die ophoudt,
dit in tegenstelling tot een ligfiets. Ik kan behoorlijk goed zien waar de
voorkant van mijn fiets is, maar zeker minder precies als op een gewone fiets.
In een groep wordt vaak wel op de centimeter gereden, dan is een ligfiets
gevaarlijker volgens mij. Andersom zie ik dingen in de verte veel makkelijker
aankomen op m'n ligbaksel, omdat de houding je tot verder vooruit kijken
dwingt.

Ik heb weinig ervaring met klimmen per racefiets. Met een verzet 24:26 op een
28" wiel kwam ik met vakantie bepakking ook 17% hellingen op. Geen idee of ik
dat op een gewone fiets sneller of langzamer gedaan zou hebben, met m'n
liggende fiets kon ik vanaf ca. 4 km/u voluit klimmen zonder al te erg te
zwabberen. Ik denk dat ik daar op een racefiets meer moeite mee zou hebben.
Psychologisch ligfiets voordeel vind ik, dat je erg kapot kan voordat je dat
aan iemand af kan lezen. Als je lekker ligt kost het blijkbaar minder moeite om
te blijven lachen.

Groeten,
Gijs -slow&low- Baron

By the way, komende Zondag is de jaarvergadering van de NVHPV, tevens een
technische dag gericht op vakantie per ligfiets.
Vindt plaats in Amsterdam, weest allen welkom