Re: De Overstap

Ad de Kleuver (openbare.bibliotheek.hellendoorn at pi.net) vroeg:
> kunnen jullie iets vertellen over "de overstap".

Die overstap heb ik twee keer gemaakt. De eerste keer (M5) was negen
jaar terug, de tweede keer (Hurricane) was ruim een jaar geleden. De
eerste ervaring was steeds "liggend gaat het lekkerder", maar dat weet
je waarschijnlijk al.

Het duurt even voor je echt lekker ontspannen fietst. Hoe lang precies,
dat hangt van jezelf af.
De eerste twee weken lag mijn snelheid op de ligfiets iets onder die op
de racefiets, behalve het eerste stukje. Daarna ben ik op de ligfiets
sneller gebleven, ik schat 10 - 15 procent. Mijn normale snelheid ging
van 32 naar 36 km/u. De gemiddelde snelheid ligt naar verhouding iets
hoger, het lijkt of ik op de ligfiets beter op snelheid blijf.
Wind tegen heeft op de ligfiets minder effect. Wind mee gaat echt
harder, de oorzaak is waarschijnlijk dat ik liggend een groter verzet
rijd dan op de racefiets. Zijwind blijft modderen, maar je kunt wel
lekker tegen de wind gaan hangen.
Dichte wielen helpen een beetje. Met zijwind heb ik er geen last van,
het was wel even wennen.
Klimmen en dalen: met de Hurricane ("3 x 7" versnellingen) heb ik
afgelopen zomer in Wales hellingen tot 25% op en af gereden. Naar boven
ging rustig, zolang je de trappers rond krijgt gaat het goed . Omlaag
langs de bochtige wegen vertrouwde ik op mijn Magura's. Het rijdt
spectaculair hard naar beneden. Doorgaande wegen met zo'n 5% op en neer
rijden erg lekker, ik kon klimmend goed op snelheid blijven, en
dalend... genoot ik van het mooie weer. Ik ben niet zo'n held, vrees ik.

Vorig jaar heb ik een keer een lange georganiseerde toertocht gereden
(ruim 100 km) in Noord Holland met nog een handvol andere ligfietsers,
dat was erg gezellig en het ging makkelijker dan ik dacht.
Bagage bij dit alles: eten en drinken voor onderweg, regenpak en
gereedschap, droog t-shirt, kaart.