Re: Koppeling

i.v.m. koppeling fietskar.

In ieder geval zou ik de koppeling zijdelings maken. Aan het zadel/achter het zitje
betekent dat je bagagedrager onbruikbaar wordt en bovendien is het rijgedrag van je kar
pretiger als het scharnierpunt nabij de achteras van je fiets zit.

De verbinding aan de fiets heb ik als volgt:

aan de achtervork van de fiets zit een trekhaak die bestaat uit een stripje staal en een
stukje M10 draad. In deze draad zit een gaatje waar een borgpen doorheen gestoken wordt.

Over de M10 draad schuif je de koppeling van de kar. Deze bestaat uit een stug stuk
rubber (meer bepaald: een ophangrubber van de motor van een Fiat, verkrijgbaar bij de
wat ruimer gesorteerde garage, het ding ziet er zo uit:

 /---------\                /----------\
/    	    ----------------            \
|   ____	              ____      |    inderdaad, het veerrubber van 'n M5
|   |  | gat                  |  | gat  |    ligfiets
|   ----                      ----      |
|                                       |
\           ---------------\            |
 \---------/                \----------/

maar dan wat afgeronder. Kosten iets van 'n tientje. Ik lever ze ook, dus als je ze niet
kan vinden, bel/mail even.)

Het ene gat van het rubber schuif je over de M10 bout, de ander komt vast aan de
koppelingsbuis van de kar. Ik heb een aardige tekening als je er niet uit komt.

Het rubber zorgt ervoor dat het trekken en duwen van de kar grotendeels geabsorbeerd
wordt, hetgeen een veel comfortabeler weggedrag geeft. Bovendien kan je rubber extreem
vervormd worden, zodat het ook als scharnierpunt dient. Het is een goedkope, eenvoudige
en subliem werkende oplossing en pas het toe op alle karren die ik bouw.

Danny Siepman,
namens Zephyr ligfietsen,
d.siepman at pi.net