#aankomen op m'n ligbaksel, omdat de houding je tot verder vooruit kijken
#dwingt.

Volgens mij is het grootste nadeel van het rijden in een groep bukfietsers
juist het uitzicht. Kun je op een bukfiets nog over de schouder van je
voorganger meegluren, op een ligfiets is dat onmogelijk en moet je opzij
om wat te kunnen zien. Tenzij je zo'n verschrikkelijk lage racer hebt dat je
onder de bukfietser door kunt kijken natuurlijk ;-)

#Ik heb weinig ervaring met klimmen per racefiets. Met een verzet 24:26 op een
#28" wiel kwam ik met vakantie bepakking ook 17% hellingen op. Geen idee of ik
#dat op een gewone fiets sneller of langzamer gedaan zou hebben, met m'n
#liggende fiets kon ik vanaf ca. 4 km/u voluit klimmen zonder al te erg te
#zwabberen. Ik denk dat ik daar op een racefiets meer moeite mee zou hebben.

Op een racfiets kun je door op de pedalen te gaan staan al sure-place'end naar
boven gaan.
Het vooroordeel dat je op een ligfiets een hogere snelheid nodig hebt om
stabiel te zijn (5km/h t.o. 3km/h voor de rechtopfiets) heb ik niet kunnen
bevestigen; met mijn laagste versnelling (30:22:0.75) ben ik in ieder geval
superstabiel bij stapvoets rijden. Okee, ik slinger wel wat, maar dat kost
geen enkele moeite.

#Psychologisch ligfiets voordeel vind ik, dat je erg kapot kan voordat je dat
#aan iemand af kan lezen. Als je lekker ligt kost het blijkbaar minder moeite om
#te blijven lachen.

Bovendien put je als ligfietser telkens weer moed uit het feit dat je aan
een bepaald verwachtingspatroon moet voldoen (n.l. sneller zijn dan elke
andere fiets).

#By the way, komende Zondag is de jaarvergadering van de NVHPV, tevens een
#technische dag gericht op vakantie per ligfiets.
#Vindt plaats in Amsterdam, weest allen welkom

Adres: de kantine van tennisvereniging Amstelpark, sinds kort gevestigd
in het Amsterdamschebos (pardon, Amsterdamse Bos, nieuwe spelling).

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                             wijkstra at fwi.uva.nl
 X       University of Amsterdam   The Netherlands    fx: +31 20 525 7490
-