Re: [hpv] Eerste kennismaking

Freddy Barbry schreef:
#Toen ik enkele maanden geleden de ligfiets ontdekte op de home page van
#Marcel Wijkstra, dacht ik: dit is het.

<bloos>

En dat terwijl mijn informatie inmiddels al een ruim een half jaar oud is,
en de desbetreffende homepage dringend aan een oppoetsbeurt nodig is. Maar
ja, homepages poetsen is net zulk fijn werk als fietsen poetsen...

#Wat ik tot nu toe gelezen heb:
#Moeilijk te vinden remblokjes, roestende frames, kapotte verlichting,
#verblinding door tegenliggers, minder wendbaar dan een gewone fiets, enz..
#Eerlijk gezegd, het doet mij van langs om meer twijfelen of ik mij ooit wel
#zo'n ding zou aanschaffen.

Tja. Moeilijk te vinden remblokjes, roestende frames, kapotte verlichting,
gaat dat allemaal ook niet op voor de rechtopfiets?
Verblinding is inderdaad een iets groter probleem dan op de rechtopfiets,
en de mindere wendbaarheid is feitelijk onzin.
Wendbaarheid is in eerste instantie afhankelijk van de wielbasis; een
doorsnee (Hollandse of Belgische) SWB-ligfiets heeft een wielbasis vergelijk-
baar met die van een rechtopfiets en is dus ongeveer even wendbaar.

#Ik ben 45 jaar, 1 m 70 groot, weeg 95 kg,

(Lig)fietsen zijn er in elke maat, dus ook de uwe. Okee, een Challenge Wing
of Bowi is wat te hoog gegrepen (letterlijk), maar er blijft nog keuze
genoeg over.

#heb een zittend beroep en mijn
#conditie is dus ver beneden nul.

Tijd om daar wat aan te gaan doen dus!

#Daarbij komt nog dat ik, door een ongeval,
#een verlamde linkerarm heb waardoor rijden op een gewone fiets een echte
#marteling is voor mijn rug.

De meeste ligfietsen zijn met e'e'n hand minstens net zo goed te
berijden als een rechtopfiets, en beter dan een bukfiets (of ATB).
Wel zou ik dan kiezen voor een fiets met bovenstuur, of een
flevobike-achtige (sturen met de voeten).
Niet omdat ik nou per se zo'n fan van bovenstuur ben, maar omdat bij
onderstuur een ontspannen arm het stuur a.h.w. naar achteren drukt,
terwijl bij bovenstuur die arm het stuur naar beneden trekt.

#Ik heb ondertussen vernomen dat er in Belgie ( Gent ) een winkel zou zijn
#waar ik ligfietsen kan huren en/of kopen. De huurprijs bedraagt echter 1000
#Frank per dag ( ong. 55 Fl. ).

In Nederland is de huurprijs dacht ik iets van 10% van de aanschafprijs.
Maar wel f300,- borg betalen (of een blanco cheque achterlaten).

#Ik zou een ligfiets willen uitproberen op een goedkopere manier en
#gedurende enkele dagen.

Uitproberen kan vaak gratis op beurzen enzo. Maar als je een fiets wat
langer wilt proberen, zul je 'm toch van iemand moeten lenen.
Overigens is de huurprijs voor een week(deel) relatief lager dan de
daghuurprijs.

#Ik denk dat nogal wat onvoorziene moeilijkheden zullen opduiken om met 1
#hand te rijden...

Zal wel meevallen. Hooguit het wegrijden zal lastig zijn. En verder moeten
natuurlijk voorrem en schakelmechaniek aan het rechterhandvat zijn
verbonden.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                             wijkstra at fwi.uva.nl
 X       University of Amsterdam   The Netherlands    fx: +31 20 525 7490
-