Re: gestopt met ligfietsen

schulpen at best.ms.philips.com wrote:

> Erno Mijland:
>
> Na een half jaar flevotrike, en 2.5 jaar flevobike ben ik 2 jaar geleden weer
> overgestapt op een rechtop fiets (batavus commanche).
> Ik gebruik de fiets vrijwel uitsluitend voor woon-werk verkeer (2x15km/dag).
> Voornaamste nadelen van de flevobike:
> - Standaard, niet te verstellen zitje; mijn rug is bepaald niet standaard wat
>   na 20 min resulteerde in rugpijnen. Niet wat je wilt met een ligfiets!

Geen enkel probleem. Zitje gewoon even vervangen door ander exemplaar. Talloze vormen
verkrijgbaar.

> - "manoevreerbaarheid"; hoewel ik de bike na 3 jaar wel redelijk beheerste
>   gaven snelle bochten, hobbels en zand en modder op de weg steeds weer
>   problemen. Ik voel me gewoon veel zekerder op een rechtop fiets (kunst; 35
>   jaar gewenning...)

Geen enkel probleem. Rest van de fiets ook even vervangen door ander type ligfiets.
Misschien ben je niet het type voor een Flevobike. Ligfietsen met een conventioneler
besturing zijn niet te vergelijken met het Flevo-principe.

> Ondanks het feit dat ik al weer 2 jaar rechtop fiets, blijf ik het HPV gebeuren
> via deze lijst en de internationale lijsten volgen, en ben ik ook nog steeds
> lid van de NVHPV. Ik heb de hoop op een echte "365 dagen" fiets voor woon-werk
> en boodschappen etc. nog niet opgegeven (overkapte trike? Greenspeed en Leitra
> zien er, op het prijskaartje na, zeer smakelijk uit).
> Mijn rechtop fiets heeft de standaard comfort problemen...

Heb je wel eens een tijdje rondgereden op een korte wielbasis ligfiets met gewone
besturing (bv. de heerlijke Challenge Hurricane of een van de fraaie fietsen van Optima
Cycles/CC Cycles)? Vergeet niet dat er ontzagwekkend veel typen ligfietsen zijn. Naar
mijn idee is er voor elk wat wils, kwestie van speuren.

Danny Siepman