Re: Eerste kennismaking

> Ik ben 45 jaar, 1 m 70 groot, weeg 95 kg, heb een zittend beroep en mijn
> conditie is dus ver beneden nul. Daarbij komt nog dat ik, door een
ongeval,
> een verlamde linkerarm heb waardoor rijden op een gewone fiets een echte
> marteling is voor mijn rug.

Ik rijd nu twee jaar op een M5 28/26 en dat bevalt me prima, ik ben dan wel
niet verlamd maar mis mijn gehele rechterarm en zit dus ongeveer in
dezelfde situatie, in mijn geval is die ene arm een voordeel, ik heb het
rechterdeel van mijn stuur afgezaagd en dat heeft het voordeel dat het
afstappen, je benen op de grond zetten ineens zeer prettig verloopt, temeer
daar deze fiets normaal een vrij hoge instap heeft.Ook is mijn fiets nu dus
echt smal, die krijg ik overal tussendoor.
Verder is voor mij een ligfiets veel beter voor mijn rug, ik zit nu recht
op de fiets ipv altijd schuin voorover te hangen. maw ik herb nog nooit zo
prettig gefietst als de laatste 2 jaar

De enige verder aanpassing aan de fiets was dat ik versnellingen en remmen
aan een kant heb laten zetten, een commandeur voor het voorblad en een
gripshift op de achterderailleur. De remmen bleek ook mee te vallen,
Magura's (hydraulische remmen) kun je doorlussen, dwz dat je met een greep
zowel voor als achter kunt remmen. Werkt prima in ons vlakke landje, voor
in de bergen laat ik er nog wel een noodrem opzetten.

Jos Vastenhoud