Re: Zitjes

wijkstra at fwi.uva.nl wrote:

> Geert VandeWiele schreef:
> #De kwaliteit van het zitje lijkt cruciaal te zijn. Misschien is zelfbouw
> #wel een goed idee.
> #(...) een zitje van eigen makelij. Drie lagen triplex van 3mm op elkaar
> #geplakt en geperst in de juiste vorm. De mal heeft precies de vorm van
> #mijn rug.
>
> Logische vraag van een Nederlander: Is dat geen kostbare zaak geweest?
Danny Siepman:

Niet echt, ik maak ook zitjes met drie lagen triplex in een mal. Die lijm ik dan op
elkaar met epoxylijm. Het maken van de mal (van dik en hardhoutvrij multiplex) is een
flink karwei, maak hoeft ook niet zoveel te kosten.

> Polyester lijkt mij persoonlijk de handigste manier om een perfecte
> pasvorm te bereiken, maar de plaatselijke PolyService rekende mij
> voor dat dat aan materiaal meer kost dan een Flevo zitje. Klopt dat,
> of hebben  ze daar gewoon flink willen verdienen aan een leek?

Ik haal dat soort spul meestal op de plaatselijke jachthaven. De (geweven) glasvezel
kost mij zo'n 15 piek per vierkante meter. Een pot epoxylijm (stinkt minder, heeft wat
betere eigenschappen dan polyesterlijm) van 750 milliliter kost me rond de 35 piek. Deze
gaat echter lang niet leeg. Qua materiaal ben je dus met luttele tientjes klaar. Het
maken van een glasvezel zitje lijkt me echter een hele toer. Heeft iemand ervaring met
dit soort werk en kan daar wellicht tips over geven? Zoals: hoe maak je een mal? Wat
voor zwaarte glasvezelmat? Wat voor soort weefstructuur? Gebruik je sandwichmaterialen?
Hoe voorkom je scheurtjes na langdurig gebruik?

Eigenlijk zouden we iemand als Meindert Valenteijn op de mailinglist moeten hebben.

> Op zich lijkt het me een gat in de markt, ligfietszitjes op maat maken.

Wel, voor eenieder die het interesseert: ik maak houten zitjes die aardig op maat zijn.
Als je je maten doorgeeft maak ik voor f 50,- een zitje dat heel aardig
past (voor deze prijs krijg je dan een ongelakt en onafgewerkt zitje dat
net uit de mal is). Optimaliseren kan dan met een op maat gemaakt kussen.

Als je zitjes gaat maken die volledig op de rug van een specifieke rijder zijn
afgestemd, lopen de kosten naar mijn idee erg hard op. Ik krijg trouwens de indruk dat
een globaal passend zitje vrijwel altijd voldoende is. Kleine drukpuntjes en ongemakjes
zijn normaal gesproken prima op te lossen met een op maat gemaakt kussen. Wat dat
betreft raad ik iedereen met kleine of grote comfortproblemen aan om je actief bezig te
houden met het vinden van een oplossing en niet te blijven rondrijden met irritante
pijntjes, dat doe je maar op een gewone fiets.

Danny Siepman,
namens Zephyr Ligfietsen
d.siepman at pi.net