Zitjes persen...

> Ik ben ook al een tijd op zoek naar een goede en niet te dure
> mogelijkeit een optimaal angepaste zitje voor mijn ligger te bouwen
> (mijn rug is te lang voor alle zitjes, die ik tot nu toe probeert
> heb). Dus enkele vragen:
>
> Hoe find je de precies vorm van je (liggend fietsende) rug? Een
> afdruck in klei of so? Hoe transferer je die form naar een pers die
> het triplex perst? Waar find je iemend met zo'n pers?

Ik deed het met een stuk karton. uitknippen en in een 90 graden hoek op je
rug plaatsen. Bijknippen en eventueel herhalen met andere stukken karton
tot alles perfect zit. De kromme van het karton breng je over op twee
platen goedkoop hout (mag afvalhout zijn). Doorzagen met figuurzaag.
Daaruit een "mal" maken door tussen de twee onderste en de twee bovenste
platen dwarsverbindingen te maken tot de gewenste breedte (in mijn geval
40cm - 10cm meer dan de breedte van het zitje). Tenslotte plaat van een
dun materiaal op nagelen. Je hebt nu een boven- en onderkant van de mal.

Hiertussen de 3 lagen triplex persen. Eerst maak je ze ietwat nat met heet
water en een stoomstrijkijzer. Ietwat voorbuigen in de juiste vorm helpt
veel. DIk insmeren met lijm en persen met lijmknechten tussen de twee
stukken van de mal. Aangezien het hout nat is, zeker drie dagen laten
drogen.

Tenslotte randen afronden, schuren, vernissen,... gaten in boren en
vastmaken op de fiets, eventueel met kleine hoekijzers.

Een foto van de fiets met zitje vind je op

http://allserv.rug.ac.be/~gvdwiele/welcome.html en volg de link naar de
Troll...

Geert