Re: Zitjes

Erno Mijland schreef:
#Marcel schreef:
#>Immers, de M5 zitjes worden alom geroemd vanwege hun pasvorm
#Ik begin nu toch te twijfelen. Ik krijg steeds meer last van dat Flevozitje
#van mij wegens kleine scheefheid.

Ik had begrepen dat Erno al druk in de weer was geweest met stukjes
campingmatras. Je kunt toch die scheefheid compenseren door alleen aan
de linkerkant wat extra te plakken?
Alternatief: kun je je zitje een beetje scheef monteren op de FlevoRacer?

#Volgens mij is een van de cruciale
#verschillen dat je zitje hebt die je rug horizontaal en verticaal volgen
#(Flevo) en zitjes die verticaal de rug volgen en horizontaal min of meer
#ongevormd zijn (Alligt). Hoe meer voorgevormd, hoe groter de kans dat je
#niet past.

Dat is zeker waar. Maar een voorgevormd goed passend zitje lijkt mij toch
weer beter dan een vlak zitje...
Het nadeel van een zitje zonder zijdelingse steun is het gebrek aan
zijdelingse steun. Op mijn (vlakke) pentaplex zitje heb ik steeds het gevoel
dat ik op zoek ben naar het midden van de zitting.

#Wat kost zo'n M5 zitje los?

Een echte f290,-. Een Optima-kloon iets meer dan de helft, dacht ik.

#>Met een op maat gemaakt zitje kunnen ook mensen met scheve ruggen,
#>bochels, kunstheupen en ongelijke benen prettig zitten, pardon liggen.
#En je zou er ook nog kleine stukjes uit moeten kunnen halen. Al eens een
#puistje op je rug gehad ...

Mwoah... met een zacht matje moet dat geen probleem zijn.
Waar blijven de gel-zadels voor ligfietsen? (ademend...)

#>Op zich lijkt het me een gat in de markt, ligfietszitjes op maat
#>maken.
#Al zullen die door het vele handwerk een hoge prijsdrempel opwerpen.

Dat is nu met de ligfiets toch ook al het geval. Het moet gewoon
goed duidelijk gemaakt worden aan de consument dat een individuele
pasvorm van het grootste belang is. Net als beeldschermen bij computers
geen sluitpost op de begroting mogen zijn, zou de zitting dat niet
mogen zijn op de ligfiets.
(Enne... volgens mij gaat het met Scheel (autofauteuils) ook wel voor
de wind).

Nog een vraag aan Andre' Vrielink:
Ik begrijp dat jullie bij Flevo nu massaal overstappen op het
Basic-stoeltje (van welke Amerikaanse fiets komt eigenlijk het idee?).
Is deze nu ook los te koop? Zo ja, wat is de prijs?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-