Re: zitjes

e R n O  m I j L a N d wrote:
> Vraag aan Andre Vrielink: na het horen van diverse klachten/problemen met
> jullie zitje. Zijn dit soort klachten ook al eens bij jullie gedeponeerd?
> Zijn jullie nog wel bezig met de ontwikkeling van het Flevo-zitje (dit is
> volgens mij al jaren ongewijzigd gebleven)?
>
> Erno
>
> e R n O  m I j L a N d

Ik zal proberen wat over zitjes te vertellen.
Mocht dit verhaaltje te kort worden dan komen we er weer op terug,
Ik heb het momenteel erg druk om onze nieuwe Folder voor de RAI af te
krijgen.

Type zitjes.

Je kunt ligfiets zitjes in een aantal modellen onderverdelen.

harde zitjes: polyester, aluminium, houten zitjes e.d.
deze harde zitjes heb je dan nog in enkel en dubbel gekromd. Enkel
gekromd is zoals het triplex zelfbouw zitje dat Geert Van de Wiele
beschreef, dubbel gekromd is zoals de meeste polyester zitjes.

zachte zitjes: stof, opgespannen autogordels e.d.

Elk zitje heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen, zo is een hard zitje
zeer stijf en ook bij het leveren van veel vermogen zal hier geen
energie in verloren gaan, terwijl er van zachte zitjes wordt beweerd dat
je er vermogen in weg trapt bij hard aanzetten.
Het voordeel van zachte zitjes daarentegen is dat ze zich op bijna elke
rug aanpassen en vaak weinig last van zweetproblemen hebben.

nu even iets meer over de vragen die door Erno gesteld werden.
Er komen weleens klachten over ons zitje binnen, maar niet zo vaak dat
wij ons daar zorgen over maken. Dit komt onderandere doordat wij meer
komplimentjes over ons zitje krijgen, dat hij betaalbaar is en toch voor
een grote groep mensen wel erg goed zit.
we krijgen vaker vragen over het zweetprobleem dat je met de meeste
zitjes krijgt.
Het flevo zitje is inderdaad al jaren ongewijzigd, we hebben wel wat
nieuwe zitjes ontwikkeld voor de Basic en voor de nieuwe Fifty-Fifty.

Het zitje van de Basic is heel erg goed voor dat type fiets omdat het
zitje de trillingen van klinkerwegen bijna geheel wegfilterd hou je
ondanks dat je geen vering hebt toch een comfortabele fiets over.
Aangezien de Basic geen racefiets is  zal het energieverlies wel mee
vallen  zeker gezien de prestatie van Ymte Sybrandy die er toch alle
wedstrijden mee won.
(er zijn nog nooit metingen naar gedaan of er inderdaad energieverlies
optreed)
Een ander groot voordeel van dit zitje is dat het zweetprobleem bijna
geheel opgelost is.
Dit wil dus niet zeggen dat je "niet" meer zweet maar, dat je niet "meer
zweet" dan op een gewone fiets bij dezelfde inspanning. begrijp je?

Het zitje van de Fifty-Fifty (de pasvorm is hetzelfde als die van de
nieuwe C-Alleweder zitting)
is een zeer licht dubbelschalig (hij is dus hol van binnen) glesvezel
zitje.
Naar mening van al onze rijders een zeer goed zitje wat pasvorm betreft.
Er hebben nog nouwlijks mensen van buitenaf op gefiets dus ik moet nog
afwachten wat de reactie van andere mensen is.
Het is wel de bedoeling dat dit zitje in de toekomst een geforceerde
koeling krijgt.
Dit houd in dat er onder het zitvlak een opening komt waar de lucht naar
binnen kan stromen.
In combinatie met gaatjes in de rugleuning die dan voor de ventilatie
moeten gaan zorgen.
We hebben hier nog niet genoeg mee getest en weten ook nog niet of het
allemaal gaat lukken en betaalbaar blijft.

?????????????????
<vraag>
bij deze zou ik iedereen met ligfiets ervaring (ik denk bijna de hele
lijst) willen vragen om een mailtje naar mij
--------flevobike at pi.net--------- te sturen.
copieer onderstaande lijst en vul in:

type zitje:  (vul hier in op welk zitje jij dagelijks ligt)
type fiets: (dit spreekt voor zich)
afstand:    (gemiddelde afstand per rit)
lengte:   (vul hier in hoe lang je bent in cm.)
man / vrouw:   (dit spreekt voor zich)
pasvorm:    (cijfer 1-5, 1=zeer slecht, 2=slecht, 3=matig, 4=goed,
5=zeer goed)
comfort:     (cijfer 1-5, dit is mischien wat mislijdend omdat het
comfort voor een groot deel door eventeel aanwezige vering wordt
bepaald)
zweten:    (cijfer 1-5,  1=zeer snel - 5= niet)
probleem punt 1:   (onderrug, bovenrug, zitvlak, schouders, rugewervel,
nek)
probleem punt 2:   (in geval van meerdere probleem punten)
te hol/bol punt 1:    (is het zitje op dit punt te hol of te bol (drukt
het, of juist niet))
type zitschuim:    (kun je het type zitschuim omschrijven Flevobike
schuimpje, reycoflex)
hardheid:    (goed, te hard, te zacht)
opmerkingen en suggesties:
</vraag>
??????????????????

stuur dit mailtje niet naar de lijst anders heeft iedereen daar last
van.
wel naar Andre Vrielink   flevobike at pi.net.
Ik laat na 1 of 2 weken via de lijst weten wat de reacties waren en of
onze zitjes wel of niet goed bevonden zijn.

het is nu 00:26 uur en ik moet morgen weer om 9:00 uur werken dus ik
denk dat ik het hier maar bij laat.
Mochten er in deze tekst meer schrijffouten dan normaal voorkomen dan
hiervoor mijn "ekskussus". Het is al laat zullen we maar zeggen.

met vriendelijke groeten,
                                        Andre Vrielink

Flevobike