Versnellingen FlevoBike

Matthijs de Vries
Prinsengracht 171-25
1015 DR Amsterdam

Beste mensen,

Ik ben gelukkig; want sinds vier weken de eigenaar van een FlevoBike
(bike): een wondertje van eenvoud en maar 16 kilo zwaar. Ik heb er in drie
dagen op leren fietsen, men zegt dat dat snel is. Het heeft me wel de
nodige blauwe plekken en een nieuw stuur gekost. Ik wilde graag de volgende
dingen weten:

1. Hoe vinden andere eigenaren van mijn type FlevoBike de
versnellingengroep? Ik vind hem zelf nogal zwaar: 65 krans en 21 tot en
met-11 op het freewheel, dat betekent optrekken in z'n 1 en fietsen in z'n
3. De 7 heb ik een keer gebruikt: met wind mee van een brug af. Als jullie
mijn mening delen: hoe hebben jullie dat opgelost en wat kostte dat? (Mijn
voorkeur gaat uit naar een systeem met meerdere kransen, zoals dat ook op
een racefiets zit. Ik weet dat er versnellingsnaven worden toegepast, maar
die wegen meer.)

2. Hebben jullie ervaring met fietsvakanties op mijn type FlevoBike?

3. Bestaat er in Amsterdam en omstreken een toerclub of
ligfietsenvereniging?